Wednesday, February 12, 2014

Im Back!

Assalamu'alaikum...alahai...berkarat bersawang..berhabuk dah blog ni...
update update...
ok
Alhamdulillah fieqa dah habis..tamat..the end.....LIMA TAHUN ENAM BULAN bergelar PELAJAR/GURU PELATIH....

Alhamdulillah.... research success....exam berbunga-bunga walaupun study benda x faham satu habuk pon.....last minit struggle and this is it... 3.8++...cukupla.....10 tahun guna pointer n this one yg paling best..syukur ALHAMDULILLAH....

Before leaving Sabah for good...smpat spent some quality times with them..

KK-Kundasang-Kudat (Simpang Mengayau)-Kota Belud...

Leaving for good? yes...sebabb nk posting...nak kerja..nak cari duit....nak konvo...nak kawen...eh?

ok now....tanam anggur...xjugak la tanam sangat sebb ade buat bisness kecil-kecilan....dapat la income sikit...boleh bayar apa yg patut n belanja2 family sikit...alhamdulillah.....

doakan fieqa cepat kerja ya....miss everything about Sabah actually.....miss everyone....

ok...see yaa..

xoxo
fieqa
(^_^)
assalamu'alaikum

Tuesday, October 29, 2013

Dengar-dengar

dengar lagu bising aku pusing
oh dengar lagu cinta aku rungsing
bagus dengar zikir.....
lantas aku berfikir......
dengarku satu penghayatan
atau aku sekadar mendengar...
Allah..
semoga pendengaranku ini Kau pelihara

Kata Imam Ghazali:

"cara hidup kita di dunia adlah bayangan cara kehidupan kita di Akhirat nanti"

sentap...sungguh cara hidup kita begitu jijik..
penuh dengan dosa
memuja dunia hingga kadang akhirat hanya difikir seketika

Minta hidayah berpuluh kali sehari
Fatihah mohon arah jalan lurus
Duduk antara 2 sujud merayu petunjuk
tapi adakah Allah tak bagi?
atau aku buat x mengerti?

Allah...
ampunkan aku
bawalah kami ke jalan yang benar...

Allah.....

:'(

Monday, October 21, 2013

aku lupa

kadang-kadang aku lupa
siapa kau dan siapa aku
bukan cerita antara dua darjat
bukan kisah tentang pangkat
tapi aku bercerita tentang kita

30 hari mengira detik
yang bakal aku tinggalkan
sumpah!
aku akan tinggalkan kau 
nama kau
kenangan kau
wajah kau
di sini

bukan aku masih berdendam
tapi sakit yang datang 
hanya bila wajah ada di depan

bukan aku x cuba
tapi aku penat
penat membenci
penat berpura-pura
penat memaafkan
penat memujuk diri

kau dia
jangan terlalu bangga
dengan bahagia yang belum pasti sudahnya
dan kau perlu tahu
aku x langsung derita melihat kau bahagia

:')

Sunday, September 29, 2013

Apalah Sangat..

Apalah sangat keinginanku ini jika dibandingkan dengan darah mereka...

Ya Allah aku tidak mampu berada di sana

Memperjuangkan agamaMu bersama insan2 suci itu

Tapi Kau terimalah sedikit jihad ini

Sebagai tanda aku cintakan mereka

Sebagai tanda aku sentiasa bersama mereka

aamin....

pstt:// Alhamdulillah hampir setahun kot x makan bende alah ni..X MATI PON!!... Semoga Allah teguhkan pendirian ini..aamin... kawan2...please....kalau x mampu buat yg lain..kite start dengan yg ini k...


#BOIKOT!

Sunday, September 22, 2013

Kisah Cinta Habil dan Qabil


Assalamu'alaikum 
salam Ahad...

ok hari ni nak buat perkongsian sikit tentang buku yang baru je fiqa habis baca tajuk dia Kisah Cinta Habil dan Qabil. semua orang tahu yang Habil n Qabil adalah dua watak iaitu putera Nabi Adam a.s yang merebut cinta Iqlimah di mana akhirnya salah seorang daripada mereka iaitu Habil (kalau sy x silap) mati dibunuh oleh Qabil. okayh so cerita ni actually novel adaptasi daripada kisah persaudaraan dua putera Nabi Adam ni dengan Damina n Iqlimah juga merupakan adik beradik. Wataknya sama..kisahnya hampir serupa tapi jalan ceritanya berbeza..

Qabil dan Habil merupakan sepasang putera kepada Encik Hamdan. Qabil abang yang boleh dikira wataknya jahat tapi pandai bermuka-muka. manakala Habil seorang adik yang sangat baik dan jujur. Habil sentiasa jadi pelindung kepada kejahatan abangnya kerana dia taknak perbuatan jahat abangnya diketahui oleh ayah mereka. 

Encik Hamdan merupakan seorang petani yang berjaya. Qabil selalu mencuri hasil pertanian (gandum) dari gudang untuk dijual dan wang yang diperoleh digunakan untuk berfoya-foya. Sampai satu hari, pekerja-pekerja ayahnya terlihat Qabil mencuri hasil pertanian lalu mengejarnya tapi gagal sampai dia bertemu dengan Habil dan meminta Habil membawa van berisi gandum tu keluar. Akhirnya Habil yang tertangkap dan dibawa berjumpa dengan Encik Hamdan. Qabil pula mengapi-apikan lagi ayahnya bahawa Habil lah yang selama ni mencuri hasil dari ladang ayahnya itu lalu ayahnya sangat marah dan menghalau Habil dari rumah. Habil tidak mahu membela diri dengan harapan abangnya akan berubah sikap selepas pemergiaannya.

Nak dijadikan cerita kemudia Habil bekerja dengan Haji Juned seorang penternak kambing yang sangat kaya. Mempunyai dua orang anak bernama Damina dan Iqlimah. Rupa-rupanya Damina merupakan teman wanita Qabil yang sedang mengandung anak luar nikah mereka dan Qabil tidak mahu bertanggungjawab sehinggalah Damina mengalami depressi dan dimasukkan ke dalam hospital. Apabila ternampak Habil, Damina bertambah-tambah marah dan sering meraung-raung kerana wajah Habil seakan-akan wajah Qabil yang dibencinya. Lalu Haji Juned pun terpaksalah mengambil keputusan untuk meminta Habil pergi dari rumah mereka dengan bekalan sejumlah wang.

Dalam perjalanan Habil keluar daripada kampung tersebut, dia tersandung lalu terjatuh, tanpa disedari wang pemberian Haji Jned turut terjatuh dan dia tidak mengambilnya semula. Sehinggalah ketika hendak membayar makanan di kedai kopi berhampiran dia tersedar dan tiada wang untuk membayarnya. Lalu dia dituduh sebagai seorang pencuri dan dikejar orang kampung. Habil masuk ke dalam hutan dan orang kampung berhenti mengejarnya kerana menurut penduduk di sana hutan tersebut mempunyai penunggu.  Habil tidak dapat mencari jalan keluar lalu tinggallah dia di dalam hutan tersebut.

Qabil dan Iqlimah

Qabil ingin membunuh Damina kerana takut rahsianya menyebabkan Damina mengandung terbongkar. Dalam perjalanan memenuhi misinya dia terlanggar seseorang. Dia cuba lari tetapi berjaya ditahan oleh polis. Rupa-rupanya yang dilanggar oleh Qabil adalah Iqlimah. Qabil tidak tahu bahawa Iqlimah dan Damina merupakan adik beradik kandung. Kebetulan pula Encik Hamdan dan Haji Juned merupakan rakan perniagaan dan baru sahaja selesai berurusan . Lalu Encik Hamdan berjanji untuk bertanggung jawab ke atas kemalanggan tersebut. Qabil pula jatuh hati dengan kecantikan Iqlimah dan bercita-cita untuk menjadikan Iqlimah mangsa seterusnya. 

Dalam usaha menawan hati Iqlimah, Qabil sering bertandang ke hospital dan membelikan pelbagai buku-buku agama untuk Iqlimah. Iqlimah pula semakin hari semakin tertarik dengan kabaikan yang dilakonkan oleh Qabil. Qabil pun merancang untuk meminang Iqlimah dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Dalam masa yang sama rancangan untuk membunuh Damina tetap diteruskan. Dia mengupah orang untuk membunuh wanita tersebut dengan memberikan maklumat-maklumat berkenaan Damina.

Pembunuh-pembunuh tersebut pun pergi ke rumah Haji Juned dan menangkap Iqlimah yang disangkanya Damina. Sedang dalam perjalanan Iqlimah tersedar dan meronta-ronta lalu pembunuh-pembunuh tersebut terpaksa memberhentikan kereta. Iqlimah sempat melepaskan diri tetapi berjaya dikejar oleh pembunuh-pembunuh tersebut. Mereka ingin melakukan perkara tidak baik kepada Iqlimah sebelum membunuhnya. Kerana ingin mengetahui sebab dia ditangkap, Iqlimah pun merayu-rayu minta dilepaskan sambil bertanyakan hal tersebut. Mereka pun menceritakan tentang Damina dan Qabil sambil bergelak ketawa. 

Tiba-tiba muncul seorang lelaki berambut panjang menyelamatkan Iqlimah. Mereka bergelut sehinggalah salah seorang daripada mereka terputus tangan akibat dilibas lelaki tersebut. Mereka lari bertempiaran meninggalkan Iqlimah dan lelaki tersebut. Iqlimah diselamatkan dan dibawa ke pondok kecil berhampiran. Keesokannya, mereka berkenalan dan tidak disangka-sangka bahawa lelaki tersebut merupaka Habil. Lalu Habil menceritakan apa yang telah berlaku kepada Iqlimah dan Iqlimah juga menceritakan apa yang didengarnya semalam daripada pembunuh-pembunuh tersebut. Iqlimah juga menceritakan tentang Qabil yang ingin meminangnya.

Dalam diam sebenarnya Iqlimah dan Habil saling menyimpan perasaan sejak Habil bekerja dengan Haji Juned dulu. Lalu mereka membuka rahsia tersebut di dalam hutan tersebut.Mereka mengambil keputusan untuk berkahwin dengan berwalikan ayah saudaranya kerana keadaan tidak selamat untuk mereka pulang bertemu Haji Juned. Jika tidak Iqlimah akan ditunangkan dengan Qabil yang jahat. Semasa menculik Iqlimah, pembunuh-pembunuh tersebut ada melarikan seekor kambing Haji Juned dan turut terlepas semasa Iqlimah melarikan diri. Kebtulan, semasa Habil dan Iqlimah sedang buntu untuk mendapatkan wang untuk ke rumah pakciknya, kambing tersebut muncul. Lalu mereka pun menjual kambing tersebut. 

Mereka bernikah dan hidup aman bahagia walaupun tanpa wang yang cukup. Sehinggalah satu hari ketika Iqlimah mengandung 9 bulan, ayah saudaranya datang bertandang ke rumah dan memberitahu bahwa Haji Juned amat risau tentang kehilangan Iqlimah. Lalu mereka mengambil keputusan untuk pulang dan berterus terang menceritakan hal sebenar yang berlaku. Dalam masa yang sama, Haji Juned menghubungi Encik Hamdan dan Qabil untuk memberitahu berita gembira tersebut dan meneruskan majlis pertunangan yang tertangguh. 

Apabila sampai di rumah Encik Hamdan, semua orang terkejut melihat Iqlimah yang mengandung lalu ayah saudara Iqlimah pun menceritakan segala yang berlaku. Habil turut memberitahu hal yang sebenar. Qabil tidak mahu mengakui perbuatannya dan mengamuk di rumah tersebut. Lalu muncul Damina dengan bayi yang baru dilahirkan sebagai bukti atas perbuatan Qabil Encik Hamdan berasa sangat marah manakala Qabil tida mahu menerima hakikat bahawa semua perbuatan jahatnya telah terbongkar. Qabil mengambil bayi tersebut dan ingin menghempasnya ke lantai. Dia berkeras untuk mengahwini Iqlimah. Demi menyelamatkan bayi tersebut, Habil memberi dua syarat kepada Qabil jika dia benar-benar mahu mengahwini Iqlimah. Pertama, dia mensti melepaskan bayi itu dan kedua, sekiranya bayi yang dilahirkan Iqlimah adalah lelaki, maka Habil akan menceraikan Iqlimah dan Qabil boleh mengahwininya tetapi sekiranya bayi tersebut perempuan, Qabil perlu mengahwini Damina. Qabil sangat gembira sedangkan Iqlimah sangat berdebar dan merayu suaminya untuk menarik kembali syarat tersebut.

Semasa Iqlimah sedang meahirkan, Habil melakukan solat hajat dan meminta Allah menyebelahinya. Maka selamatlah Iqlimah melahirkan bayi perempuan. Qabil tidak dapat menerima kenyataan lalu mengambil garfu dan menusukkannya ke dada Habil yang ketika itu sedang sujud memohon pertolongan Allah. Akhirnya, Habil meninggal dunia dalam reda Iqlimah dan janji bahawa Iqlimah akan menjaga anak mereka dengan baik.

Tamatlah kisah cinta yang akhirnya tetap berlaku pembunuhan antara saudara demi merebut cinta Iqlimah. Tetapi yang fiqa sangat teruja dengan buku ni adalah mesej yang ingin disampaikan oleh penulis. Mesej yang benar-benar membuat fiqa sangat bersemangat untuk meneruskan kehidupan di Bumi Allah ini. Mesej yang benar-benar memberitahu fiqa bahawa setiap apa yang berlaku adalah ketentuan Allah di mana semuanya memang yang terbaik. Allah sangat mengetahuinya.

Pertama, jika Habil tidak dihalau adakah Habil akan bertemu Iqlimah?
Kedua, jika Habil tidak kehilangan wang, adakah Habil akan tinggal di dalam hutan tersebut dan menyelamatkan Iqlimah?
Ketiga, jika Iqlimah tidak diculik, adakah Habil akan dapat bertemu Iqlimah dan apa akan terjadi sekiranya Qabil berjaya mengahwini Iqlimah?
Ketiga, jika segala-galanya tidak berlaku, adakah perbuatan buruk Qabil akan terbongkar?

dan banyak lagi sebenarnya manfaat yang penulis ingin sampaikan..
Alhamdulillah Allah temukan fiqa dengan buku ini.. 
BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH...di mana SETIAP YANG BERLAKU TIDAK ALLAH JADIKAN SELAINNYA HIKMAH YANG TERSEMBUNYI..



kepada reader yang terbaca coretan ini, dapatkan buku ini senaskhah. Baca sinopsis tak sama dengan baca isi dalamnya. hayati mesej di sebalik buku tersebut dan pastinya pada akhir muka surat nanti, anda akan tersenyum mengingatkan segala kepahitan yang pernah anda lalui dan berkata.. Sesungguhnya Allah ada sesuatu untuk aku.. :)

Sekian...








Monday, September 16, 2013

Kenapa? Apa? Bagaimana? Siapa?

1-KENAPA AKU DIUJI? 

Surat Al-Ankabut: 2-3“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”

2-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN? 

Surah Al-Baqarah ayat 216“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

3-KENAPA UJIAN SEBERAT INI? 

Surah Al-Baqarah ayat 286“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

4-BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

Surah Al-Imran ayat 139“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

5-SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!! 

Surah Yusuf ayat 87“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."

6-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?

Surah Ali-Imran ayat 200 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”

7-APA JAWAPANNYA?

Surah Al-Baqarah ayat 45-46”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya.”

8-SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU? 

Surah Ali-Imran: 173“Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”

9-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 

Surah At-Taubah ayat 129“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”

pst:// copy paste dr Prof Dr. Muhaya.

Sunday, September 15, 2013

Lindungi Dia

Ya Allah aku letakkan dia di bawah lindunganmu..
kerana aku tak mampu menggapainya..
mungkin ego atau malu menjadi penghalang untuk aku mengakui rasa rindu
biarlah dia bahagia walau di mana dia berada
biarlah Engkau mudahkan apa sahaja yang dilakukannya
asal saja berlandaskan syariatMu

Ya Allah aku serahkan perasaan ini kepadaMu
Aku tak mampu mengendalikannya seorang diri
tapi dengan kekuatan dariMu
aku menjadi tenang
kerana aku percaya ketentuanMu

Ya Allah pelihara dia.
kerana dia pernah meletakkan namaku dalam doanya
melihat wajahku dalam mimpinya
dan begitu juga aku
mengiri perjuangannya di sana dalam doa ini

aamin..
 

Tuesday, August 27, 2013

Hari Raya 2013

assalamu'alaikum!

harapnya masih belum terlewat untuk fieqa ucap selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin kepada  seluruh umat muslimin yang sama-sama meraikan kemenangan kita ni..
okayh......
seperti biasa setiap kali raya memang fieqa akan buat biskut2 raya
walaupun xda la sedap mana pon tapi puas hati taw...sebab buat sendiri
daripada beli kat kedai orang yang buat...
selagi mampu buat, kita buatla..
tapi boleh jugak beli untuk tambah2 juadah kan..

so...
biskut pertama namanya Tart Teduhan Kasih..
saja ngade2 tambah nama..hehe

every year memang fieqa akan buat biskut ni..kenapa?
sebab akak yang 1st kata die suka tart yg adik die buat...cewaah...haha

ok tengok la gambar..

kenapa nama dia tart teduhan kasih?haaa sebab nak buat die penuh dengan kasih sayang lah..
perlukan ketabahan n kesabaran nak keluarkan doh dari citak die... nak letak jem nenas die lagi..so memang leceh la buat tart teduhan kasih ni...

disebabkan tart teduhan kasih ni susah sket nak buat, so tahun ni fieqa buat lain sikit la untuk versi kedua
tart teratai..ha yang ni senang sket..xperlu guna citak tart..just guna citak biasa n masukkan ke dalam cawan kertas yang comel....

fieqa buat 3 kali tar ni.yang lastest untuk bawak balik maktab. sebab die nak jalan jauh, fieqa kurangkan tepung kastard supaya x berapa rapuh n keraskan sikit jem nenas supaya x melekat sikit...

seterusnya yang bawah ni nama dia biskut loceng, tapi mak tukar nama jadi ekor kucing..haha
sebenarnya biskut ni ala-ala tart tapi diperbuat daripada cornflakes, inti dalamnya ialah kurma n tekstur luar yang keemasan tu adalah cornflakes yang dikisar...
tak perlu masuk cup sebenarnya tapi memandangkan nak biar die x comot n senang nak susun dalam balang, so fieqa letak la dalam cup. maka jadilah die macam jongkong emas pulak...

ok ni pulak nama dia biskut sarang semut SSID...
sebab macam ceria plak warna dia kan so letak nama ceria-ceria sket lah..

last skali biskut bintang kehidupan..hehe
macam tart tadi ada 2 versi kan? so ni pulak versi kedua biskut loceng@ekor kucing tu tadi...
dah tak larat nak bentukkan macam silinder so fieqa pon blend kurma n campur skali dalam doh.
citak guna bentuk bintang n letak cokelat cip kat atas..dapat la satu balang lagi biskut cornflakes kurma..


sorry x taw kenapa gambar ni macam ni....xleyh rotate..layan jelah..
ok tu je la nak share.....kalau ada lah orang yang baca nak mintak resepi boleh la komen kat bawah ni..kalau ada yang baca la..haha

ok la tu je..last skali..
selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin ya.. :)
xoxo
fieqa
^_^























Monday, July 15, 2013

sekali lagi

alhamdulillah..Allah sedang menegur hambaNya yang semakin jauh...sekali lagi

alhamdulillah..Allah memberi peringatan kepada hambaNya yang kian leka...sekali lagi

sungguh halus teguran Allah ini...sekali agi

memang awalnya rasa marah..tapi bila difikirkan semula...direnung sejenak..

sehari...dua hari....

hari ini aku dapat jawapan

ini sebenarnya peluang yang Dia beri..untuk kembali...

matlamat asal..mempersiapkan diri...

Allah kan ada.... :)



Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan..

assalamu'alaikum...
masuk tahun ni dah tahun ke-10 sy puasa di tempat yg bernama asrama...

10 tahun lepas masa sekolah menengah
perkara paling best setiap tahun ialah:

1) sahur berjamaah...
2) time rajin lepas sahur terus direct ke surau tunggu subuh..time x rajen patah balik sambung tido...tettt...hehe sampai dah nak subuh baru pg surau semula...so time rajen tu dapat buat lebih sket la...tahajud, solat hajat...yassin b4 subuh....(rindunya masa2 ni)
3) time nak g bazar ramadhan..masa ni mana bleyh kuar suka2 ati...so time nilah untungnya sape baik dengan warden or cikgu kat asrama....diorang akan ajak pg bazar ramadan! yeayhhh!! haha....
4) iftaar jama'ei (berjamaah) jugak.. dalam pukul 5 setiap homeroom mesti hantar wakil untuk ambil lauk mengikut kuantiti ahli homeroom masing-masing...lepas tu susun. memang best la macam2 gaya susunan ada...berbuka dengan ahli homeroom..kadang2 cikgu homeroom masing2 turun..berbuka sama-sama...lepas berbuka satu muzik yang paling digemari student masa tu ialah bunyi baling biji kurma ke dalam tray makan..haha...oh kenangan...
5) teraweh...yes kat sekolah la saya belajar solat teraweh..masa sekolah rendah x pernah pon ikut.....ruginya.. :( teraweh 8 rakaat 3 witir....kadang2 ponteng witir..alasan penat...tp lastnya duk sembang dengan member...alahai masih budak2 bha..hehe

5 tahun bersama mereka....sekarang masing2 dah ad hidup sendiri....selamat berpuasa rakan2...
homeroom resak saga meranti kemunting berlian merbau dan lain2....

sekarang puasa tahun kelima di Sabah....
suasananya berbeza..tapi tetap x berubah...cuma sahur makin besar makin kurang meriahnya..
dulu awal-awal masuk semua rajin bangun sahur...makan sama-sama...
sejak 2 tahun ni puasa time praktikum..so masing-masing sayangkan tido..bersahur ala kadar kemudian sambung tidur..hehe...setengah jam pon sangat berharga...pukul 4 bangun sahur..pukul 5 nak bangun semula..pukul 6 dah pg skolah....nila cikgu.....xpe pengorbanan demi agama katanye..aamin.. 
iftaar masih berjamaah... ke bazar ramadan bersama-sama walaupun x sama dengan di semenanjung tapi juadahnya tetap pelbagai...alhamdulillah...banyak pilihan....kadang-kadang berbuka di surau (sekarang masjid)...FOC...n sangat banyak makanan..hehe...kadang-kadang makan d gerai..tapi agak kelam kabut la sebab nak kejar magrib.....makan2 terus shooooot pg masjid..so maknanya nak pg buka puasa tu dah ready la segala-galanya...
kalau berbuka di bilik kami akan pasang radio SABAH FM. iklan terakhir adalah lagu "kain mewah..gedung pilihan anda..." hehe kemudian akan kedengaran azan berkumandang....maka terkorbanlah semua hidangan...makan 10 minit berbincang hal negara 20 minit..sedar2 dah pukul 7 baru kelam kabut ambil wuduk solat magrib..hehe astagfirullah....50 minit sebelum isyak bha...hehe..

ok lah setakat ni je kenangan tentang ramadan..kenangan2 ini akan segar dalam ingatan...
insyaAllah...
.assalamualaikum...
last skali Selamat Berpuasa!  :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...