Monday, November 12, 2012

saya cinderella!

assalamu'alaikum
oh yeah entry happy dari fieqa
happy sebab apa?
sebab apa ya???

sebab esok hari bahagia fieqa!
hari yang sangat dinanti-nanti

BALIK KAMPUNG!

fieqa harap kepulangan kali ni adalah yang paling bermakna
sebab setiap kali fieqa jumpa keluarga semuanya indah2 belaka
so xnak ada yang x indah bila balik kali ni
kepada kamu-kamu yg kat kampung sana
ingat..
fieqa balik nak happy okayh!
no buat fieqa sedih2 hokay!

urm apa nak buat balik ni ya?
hokayh taw dah!
jeng3!!!

doakan fieqa terus selamat dunia akhirat ya kawan2!
semoga fieqa x leka dgan keseronokan..doakan fieqa x hanyut..
fieqa sayang semua kerana Allah! okayh. 


xoxo!
WASSALAM!

Wednesday, October 31, 2012

sepotong ayat

"ya Allah terima kasih kerana sudi mendengar keluh kesahku"


:')

Thursday, October 25, 2012

Call me maybe

 
 
Hey, I just met you and this is crazy
But here’s my number, so call me maybe

Thursday, October 18, 2012

ALLAH ITU MAHA PEMBERI ^_^

salam. sejak dua menjak ni banyak betul masalah. dugaan, ujian dan segala macam beban sampai kadang kala menitis jugak air mata fikir semua tu. Ya. memang meluah kepada sahabat itu melegakan at least ada orang yg sama2 tahu apa yang kita rasa. tapi sesungguhnya Allah jualah tempah mencurah perasaan yang terbaik. Dia yang maha mendengar, maha memberi. dan segala-galanya akan rasa mudah apabila kita terus berdoa, bermunajat, meminta, merintih setiap masa kepadaNya. Saya tahu Dia maha Mengerti.

" Ya Allah, tunjukkan aku jalan, ruang dan peluang untuk aku keluar dari kesempitan ini"


Dan hari ini Allah beri aku jalan. Syukur ya Allah.. Hanya Engkau Maha Mendengar. Hanya Engkau memahamiku.. ^_^

Rezeki itu ada di mana-mana. Doa+Usaha+Ikhtiar+Tawaka (DUIT) itu yang utama.

sekian.
wasalam :)

Monday, October 15, 2012

Sunday, October 7, 2012

Rahsia Hati

persoalan hati. makin kerap rasanya aku bicarakan. bukan memasang angan-angan tapi sekadar bermimpi. hari demi hari makin aku sebenarnya x mengerti dan sukar dimengerti. apa yang tersirat dan tersurat. entah..

dalam aku mengejar impian. seolah-olah hanya bayang-bayang yang kugapai. melihat kisah-kisah silam membuatkan aku gentar untuk menghadapi masa depan. melihat keadaan hari ini seolah-olah menakutkan aku menyebrang ke hari esok.

mimpiku seiring perjalanan. dalam gelakku tersimpan seribu satu kisah. tersusun satu demi satu angan-angan yang sulit bagiku jadikan kenyataan. adakah mimpiku tak akan berakhir?

aku hanya mampu memandang dan terus memandang. kadang kala hati rasa girang tapi sekali sekala memberontak berang.. ya memang susah. untuk aku tafsirkan segalanya. 



wahai hati tenanglah

wahai jiwa usah resah

wahai cinta hadirlah


Saturday, October 6, 2012

a present

dear all my friends..

sorry for never give u all such a sweet and memorable present.

sory for just buying you books, al-mathurat, keychain and sometimes silly things..

sorry for never give u all something that u like most

sorry for never understand u friends

sometimes i felt like making friends happy for their birthday is enough

i tried to do the best

giving a suprise

yet i still can be compared

i just do the ordinary action

silly me

never understood what my friends wishes to

sincerely..

i'm so sorry from deep in my heart..

saranghae..


Friday, October 5, 2012

Hati Berdetik Resah

Bila mana hati rasa x tenang

Fikiran mula menerawang

beterbangan bagai debu-debu di laman

entah sejak tadi hati agak resah

bayangan yang muncul seolah mengerikan

bagai ada satu igauan yang sinopsisnya tidak enak

jalan ceritanya menakutkan

ungkapan yang mana boleh dicoretkan

kepastian itu tiada

yang kudengar hanya detikan gusar

apa yang aku fikirkan?

siapa yang dikenang?

ya Allah tunjukkan aku jalan keluar

dari semua kebuntuan ini..

:'(

Wednesday, October 3, 2012

Aku Sedang Terleka

Ya Allah.

HambaMu ini kian tersasar

dari perjuangannya

HambaMu ini kian terlena 

dalam asyiknya dunia

HambaMu ini sedang leka

dengan hilai tawa

Ya Allah

Selamatkan aku

dari terus hanyut

Selamatkan aku

dari kembali kepada duniaku yang dulu

Selamatkan aku

dari menurut kehendak nafsu

aaminn ya Rabbal 'alamin..

Sunday, September 30, 2012

miss this moment

too many story behind these pictures.

seriously i'm missing the moment

but everything is over now. we're not going to dance anymore.

enough with the such wonderful memories.

being a trainer of them at the very beginning

for the "malam budaya"

everybody included me actually was force to do the performance

but we need to since it was the compulsory event
2008

we just practice for 2 weeks

by the end of the day we manage to perform well and everybody impressed us a lot

a lot of invitation until sometimes we have to reject due to some circumstance

the last one is for our vice director's farewell

its okay

i just missing them but i don't think we will perform anymore


2010

^_^

Wednesday, September 26, 2012

Bila Cinta menjadi tajuk cerita

assalamu'alaikum

alhamdulillah, 3 orang sahabat saya telah dirisik oleh keluarga pihak lelaki. dan isyaAllah tahun depan masing-masing akan disatukan. Maka berubahlah status, berubahlah tanggungjawab. Saya doakan agar setiap sahabat saya akan menempuh kehidupan mendatang dengan penuh keberkatan

saya agak pelik sebenarnye bila terlalu ramai orang yang bertanya tentang status saya. sudah berpunyakah? bila nak buat majlis? paling-paling pon soalan tuh ditujukan pada mak n abah "yang ni bila lagi?'' kenapa ya? sy baru 22 tahun kot... kire xda la pelik sangat pon kalau single.

ya entry ini susulan perbualan antara saya dengan seorang sahabat pagi tadi. tipu dan sangat menipu kalau kita kata ''ishh buat ape cinta-cinta ni..geli lah!" ya saya berani kata menipula orang yang xda langsung perasaan ingin bercinta. kenapa? sebab semua manusia dilahirkan mempunyai perasaan yang sama, dikasihi dan menyayangi.

ermm.. camna ya nak mulakan ayat ni sebenarnya..tak masuk tajuk lagi nih sebenanye tau. lol

okay2..

pada kawan tu yang bertanya tadi sya berikan jawapan jujur pada dia..

"saya takut untuk kecewa"

dan dia bertanya

"walaupun cinta selepas kahwin?"

lalu saya terdiam
dalam hati sya menjawab

"itu bergantung.jodoh saya dah ditetapkan. jadi biarlah saya berdiam. Dia lebih tau ape yang terbaik"

dan ini yang saya suarakan

"tunggulah"

sahabat tersebut menyambung

"takpe, sebenarnya hidayah tu yang kita perlu cari. jodoh tu nanti dulu. persiapkan diri kita dulu"

"insyaAllah..kita sama-sama mendoakan yang terbaik"

cliche kan cerita ni?LOL

tapi sebenarnya ini hakikat. dalam usia begini topik paling menarik bila bercerita tentang pasangan hidup. lalu nak tak nak kene jugak hadap. kene jugak jawab.

so kepada pakcik-pakcik yang asik tanya mak n abah tu senang je jawapannya
"kalau pakcik dapat kad jemputan tu maknanya dah sampai seru lah tu.. kan semua tu rahsia Allah, kalau sy sendiri pon x taw camnela nak gtaw pakcik"

ok la sya taw entry kali ni sangt xda motif saje gatal tangan nak menaip. sampai berjumpa lagi

assalamu'alaikum....


Tuesday, September 18, 2012

surah an-nur ayat 26

assalamu'alaikum.

saya terbaca sebuah artikel di iluvislam.com salah satu page yang wajib dilayari tatkala hati rasa kekosongan. lantas terpandang satu ayat yang memang tidak asing lagi buat setiap daripada kita.
saya pasti dalam perjalanan setiap manusia pasti dalam jiwanya terselit dengan perasaan ingin dikasihi dan mengasihi. itu fitrah. fitrah itu ertinya tidur lalu janganlah kejutkan fitrah kerana bimbang ianya bertukar fitnah. itu antara titipan nasihat Imam Muda Fakhrul suatu ketika dulu dalam "Dialog Cinta". 

"Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik" ini ayat dalam surah annur. sumbernya adalah al-Quran kitab suci panduan umat Islam seluruhnya. lalu ayat ini jangan sesekali kita sangkal kerana sesungguhnya al-quran itu benar dan tiada keraguan bagi yang beriman kepadanya.lalu saya tidak meragui sedikitpun janji Allah ini kerana saya beriman kepada rukun islam yang 5.

Dalam memahami dan mentafsir maksud tersirat di sebalik ayat ini, saya pernah ditanya oleh seorang ust di tempat saya belajar. bagaimana perspektif dan pandangan saya terhadap ayat ini lalu jawapan saya seperti kefahaman lazim setiap individu jika inginkan pasangan yang baik pastikan diri kita tersedia dengan amat baik. kerana janji Allah itu sememangnya benar.

Lantas ust tersebut menerangkan pula sudut pandangan beliau. beliau menerima pandangan saya dan anda semua dengan baik tetapi turut memandang ayat ini dengan beberapa tafsiran lain aitu:

  1. seorang lelaki yang soleh ditakdirkan bertemu jodoh dengan perempuan yang hanyut dengan dunia kemodenan. akhirat padanya hanyalah bayang-bayang. lalu lelaki tersebut jatuh cinta dan ikatan suci dibina. Perempuan tersebut berubah tatacara. dari seorang yang jahil agama menjadi tempat rujukan. Boleh jadi ini yang dimaksudkan dengan 'Lelaki yang baik untuk Perempuan yang baik
  2. seorang perempuan yang solehah ditulis di luh mahfuz jodohnya dengan seorang lelaki yang tiada arah hidup. jauh jalannya tersasar dari landasan Islam. dan dia menemui keindahan Islam dalam sebuah kesucian perkahwinan. dia mengenali Islam dalam kelembutan si Isteri melayan karenahnya. Dia jatuh cinta dengan Islam dalam kesabaran isterinya membimbingnya. Boleh jadi ini yang dimaksudkan dengan 'Lelaki yang baik untuk Perempuan yang baik'
  3. sepasang merpati dua sejoli yang hangat bercinta. lalu cinta mereka mendapat restu orang tua. dengan izin Allah mereka mendirikan masjid walaupun Islam hanya tertulis dalam kad pengenalan masing-masing. Dalam melayari bahtera rumahtangga, tiada istilah imam, makmum mahupun sejadah sendiri dalam kamus hidup mereka. masing-masing leka dengan kesibukan dunia. harta bagaikan dewa. Lantas Allah tiupkan hidayah. Allah buka pintu pengampunan seluasnya. dan mereka sama-sama tersedar dari dunia khayalan. Mereka mula mengenal Allah. Al-quran mula dibuka. lipatan sejadah dibentang lebar. bergema rumah dengan esak tangis tatkala sujud  takutkan yang Esa. maka bahagialah mereka dalam baitul muslim yang hidup dalam reda Allah seluruhnya. Boleh jadi ini yang dimaksudkan dengan 'Lelaki yang baik untuk Perempuan yang baik'.
Pandangan ust tersebut hanya pokok pangkal dan analoginya saya reka untuk memudahkan penyampaian. Saya secara peribadi menerima pendapat ini. ada banyak kebenarannya. secara kesimpulannya ianya dapat didefinasikan asal sahaja satu pasangan itu melabuhkan cintanya terhadap Allah tidak kira cepat atau lambat hidayah itu sampai ia boleh dikatakan "lelaki yang baik untuk perempuan yang baik"

Maafkan saya andai ada sebarang kesilapan sepanjang menulis pandangan ini. Ini hanyalah sekadar perkongsian usrah ringkas bersama ust tersebut. Andai ada kesilapan saya mengalu-alukan komen anda semua.

assalamu'alaikum

Sunday, September 16, 2012

Kifarah Dosa

assalamu'alaikum

3 hari menanggung sakit yg amat sangat

jumaat : x pegi skolah ingat food poisoning sebab perut rasa mencucuk2 yang amat. petang tu rasa ok sikit so ingat just buat surat tunjuk sebab n mintak sign HEP. tapi tibe2 dehydration so terus member hantar pergi hospital malam tuh. apa lgi laju2 mintak MC n macambiasa ubat sangat banyak dokter bg.

sabtu: rasa ok sikit so ikut trip member pg makan lukan bakar kongsi je makan sket takut efek kat perut. then tibe2 member ajak balik kampung family angkat beraya alang2 dah dekat. so serbu 5 buah keluarga masing2... hurm kalau dah macam tu apa lg mestila macam2 masuk dalam perut even cuma kuih muih hari raya... balik still okay lg tapi start pukul 2 pagi perut dah rasa macam kene kisar... dalam gelap raba2 meja cari ubat. bangun dengan sakit2 cari air masak...

ahad: ada jemputan open house so bila rasa dah okay join la member g open house. lepas satu rumah tbe2 member ajak pg rumah member dia.n skarang sedang menanggung azab kesakitan yg amat sangat...

MORAL OF THE STORY (MOTS): SAKIT BUAT CARA SAKIT. MAKAN BUBUR KOSONG JE. JANGAN IKUTKAN NAFSU.....
F: HUJUNG SYAWAL NAK BUAT CAMNE???
MOTS : HAA BAGUS TANGGUNGLA SENDIRI
F: UWAAAAA!!!!

Wednesday, September 12, 2012

Am I too Ugly?



AM I TOO UGLY?

WHY PEOPLE KEPT TALKING ABOUT MY APPEARANCE?

MY CLASSMATE SAID I AM FAT SO I AM NOT BEAUTIFUL AT ALL

ONE OF MY FRIEND SAID THAT I AM NOT ATTRACTING AT ALL

PEOPLE SAID NOTHING SPECIAL FOR PEOPLE TO SEE ME


WHY PEOPLE BLAME ME? IS IT BECAUSE I JUST PUT COMPACT POWDER AND LIP BALM ON MY FACE?

IS IT BECAUSE I WEAR BIG CLOTHES SO I LOOK SO TERRIBLE?


I LOVE MYSELF AS CREATED BY HIM

I DON'T NEED YOUR COMPLIMENT NOR CONDEMN ABOUT MY FACE, MY WEIGHT OR ANYTHING

I PRAY FOR YOU PEOPLE TO GET A WIFE OR A HUSBAND WITH SO MUCH GOOD LOOKING

AND I WANT TO LOOK HOW MUCH YOUR LOVE WILL GROW JUST BECAUSE THEY ARE PRETTY/HANDSOME

BECAUSE I KNOW " IF PEOPLE FALLEN IN LOVE BECAUSE OF THE BEAUTY, THE LOVE WILL FADE TOGETHER AS THE BEAUTY FADED"


THANKS EVERYONE...


Sunday, September 9, 2012

Personaliti

salam ahad buat semua pembaca.

bercakap mengenai personaliti sebenarnya saya masih keliru dengan personaliti sendiri. kadang kala terasa hipokrit bila buat perkara yang orang suka tapi diri sendiri menahan sakit. kadang kala merasa jahat bila perkara yang kita suka membuatkan orang lain yang kena tempias buruknya. 

personaliti itu apa ya sebenarnya? tengok nampak sangat tak buat homework cari apa itu personaliti. okay secara teori memang kita boleh tahu apa itu personaliti. tekan2 google saja "personaliti" lepas tu akan keluarlah pelbagai laman web yang menceritakan tentang personaliti, kajian kajian dan instrumen yang digunakan untuk menguji personaliti. Malahan saya turut pernah mengkaji personaliti pasangan kembar untuk Tesis Tingkatan 5 dulu. macam-macam instrumen saya gunakan daripada indeks personaliti sidek, indeks personaliti warna sampailah instrumen dari USIM yang sy tak ingat apa nama dia. begitu bersungguh-sungguh saya mengkaji tentang personaliti tapi hasilnya saya sendoro yang mengalami masalah kekeliruan personaliti. senang ditafsir melalui kajian tapi sukar dikaji secara abstrak pada diri sendiri. penyelesaiannya mungkin mengikut sahaja aliran dan kehendak diri. yang mana haluan dipilih mungkin itulah personaliti tapi kalau personaliti tersebut membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan adakah ianya patut diteurkan atau berusaha untuk ditinggalkan?

antara personaliti diri dan kehendak diri itu juga salah satu masalah yang timbul. kadangkala perasan menyatakan begini sedangkan hakikat sebenar sepatutnya begitu. adakah perasaan itu juga personaliti? kadang kala kehendak menuju ke arah sesuatu tapi secara fitrahnya sesuatu itu bukan yang terbaik adakah ianya masih dikira personaliti? ya saya sedang keliru dan sedang membuat anda keliru.

saya bukan seorang yang berpersonaliti yang menarik dan tidak mampu menawan hati orang sekeliling tapi persoalan seterusnya yang timbul dari aspek mana kita mengukur personaliti bagaimana yang menawan orang sekeliling. adakah garang di sekolah juga dikira sebagai personaliti dan saya semakin keliru. adakah kecantikan mempengaruhi personaliti menonjol seseorang? dan adakah personaliti saya menyebabkan rasa rendah diri mengatasai segala-galanya?

penampilan. adakah ianya dikira personaliti? saya pernah ditegur beberapa kali mengenai penampilan yang selekeh, tidak pandai bergaya dan kurang keyakinan diri untuk mencuba fesyen-fesyen terkini. adakah ianya masih dikira personaliti saya rendah? personiliti yang tidak menarik mempengaruhi markah latihan mengajar saya adakah personaliti dikira dalam aspek penampilan dengan tanpa solekan di wajah? mungkin jika anda membaca anda akan berkata " kenapa kau tidak cari personaliti sendiri?" dengan cara apa? menggunakan instrumen? sejauh mana instrumen itu menyelesaikan masalah personaliti saya? instrument cuma memberitahu tentang personaliti tetapi adakah instrument yang membantu memberikan panduan mengubah personaliti yang lebih baik?

sebelum lebih pajnag saya mengarut dengan persoalan yang entah sampai mana penghujungny, saya perlukan pertolongan anda semua berikan saya jawapan kepada persoalan-persoalan di atas. sekian

assalamu'alaikum.

Friday, August 31, 2012

biar dipukul ombak biar dihempas badai

ukhuwah itu indah

nilainya tinggi melebihi segunung emas selaut suasa

alhamdulillah aku dikurniakan insan-insan yang menyayangi antara satu sama lain

walau senda kami kasar tapi kasar itu sulaman kasih

walau gurau kami dengan sindiran tapi sindiran itu memberi nilai

dan sesungguhnya aku amat menyayangi semua sahabatku

biar kadang kala tersinggung dengan kata-kata

walau kadang kala terkesima dengan teguran

insyaAllah selagi hayat dikandung badan ukhuwah ini akan terjaga

akan dikenang hingga akhir usia

akan dikendong sampai nanti kembali pada-Nya

salam ukhuwah ikatan cinta sahabat.

(^___^)

Thursday, August 30, 2012

Jadi Kawan kejap!

eh kamu2
yela kamu yg tengah baca

aah

yaaa

kamu laa...

okay betul dah..

kawan jap aeh? kejap je..

err yela kalau xnak kawan kite lama2 kawan kejap je

kita nak kata

SELAMAT MENYAMBUT HARI MERDEKA!!!! JOM KITA SAYANG MALAYSIA!!!!

MERDEKA!!!

MERDEKA!!!

MERDEKA!!!!


*semangat cintakan Malaysia*

BUATLAH PILIHAN YANG TEPAT UNTUK SELAMATKAN MALAYSIA..

peace!! ^_^

Saturday, August 4, 2012

Hijrah Itu Perlukan Kekuatan

salam 15 Ramadhan... witir hari ni imam baca doa qunut.. usai sahaja saya bertanya pada pensyarah di sebelah...sudah 15 ramadhan kah? masyaAllah... pantas sungguh masa berlalu... malam ini sudah jejak malam ke 15..bermakna 2 minggu sahaja lg kita bakal berpisah dengan bulan barakah ini. sering minda berlegar persoalan adakah sudah saya buat yang terbaik pada bulan ini? dan jawapannya sudah tentu kekecewaan.. 14 hari berpuasa dan saya masih gagal memberi komitmen sepenuhnya sebagai seorang muslimah... Siangnya pulang dari sekolah hanya rehat yang panjang berlegar di fikiran, sedang ibadah hanya yang fardhu dikerjakan...malamnya, terawih yang 8 rakaat cuma dikejar sedang tahajud sepertiga malam diabaikan... Alangkah saya sebenarnya dalam kerugian...  Na'uzubillah...

Malam ini sedikit perbincangan bersama seorang ukhti yang baru pulang dari UK.. dan akhirnya berpeluang duduk santai dengan beliau.. menyingkap tirai2 perubahan beliau... Benar hijrah itu bukan sukar tapi ianya perlukan kekuatan. Bermula dengan sesuatu yang kecil sehingga akhirnya menjadi satu kebiasaan. 3 tahun yang dulu beliau hanyalah insan seperti saya yang hilang dalam keasyikan dunia.. penghijarahan ke luar negara menemukan beliau dengan usrah2 yang membina, perbincangan demi perbincangan menguatkan lagi iktikad untuknya terus meninggalkan dunia yang suram dan menjadikan hijrahnya yang sebenar sebagai hijrah yang hakiki. Mendidik diri untuk mengenal Ilahi..

Alhamdulillah.. beliau meluaskan lagi ruang untuk saya dan para sahabat mengenal perubahan. Jika sebelum ini hanya kak syida tempat rujukan, sekarang kami punya kak Auni.. insyaAllah... yang saya perlu saat dan tika ini adalah kekuatan... Mohon doa kalian....

aaminn ya Rabbal 'alamin...

Sunday, July 29, 2012

API

Api jangan dilawan dengan api
kerana api cuma akan marak

api jangan cuba disimbah minyak
kerana  api lagi akan marak

api jangan ditambah kayu atau kertas
kerana api juga akan marak


api padamkan dengan air
api akan padam

api padamkan dengan kayu basah
api akan boleh padam

api padamkan dengan pemadam api
api  akan sendiri padam


Friday, July 27, 2012

promote HijabForMuslimah

ASSALAMU'ALAIKUM.

Alhamdulillah.. selamat berpuasa.. sekejap masa berlalu sudah 7 Ramadhan... 3 minggu lagi raya... happy sebab dapat balik kampung tapi berat rasanya sebab setahun lg baru jumpa ramadhan balik.. semoga kita semua dapat manfaat Ramadhan tahun ini.. Semoga hadirnya menjadi jambatan taqwa buat seluruh umat Muhammad S.A.W.

Balik pada tajuk atas ni. Saya dengan ini mempersilakan anda semua sekaligus mengajak anda pergi ke blog ini HijabForMuslimah untuk mendapatkan pelbagai tudung yang menarik, mengikut syarak dan sesuai untuk kita2 ni yang baru nak berjinak2 dengan tudung yang besaq sket.. saya dah beli. Service sangat bagus. 2 hari dah sampai. Jenis kain Akel sangat best. Lembut dan tidak jarang yang paling penting. senang dibentuk. murah je sempena Ramadhan ni.. JOM2 ke HijabForMuslimah sekarang!!

Sekian! jangan lupa niat puasa esok!

Wassalam.. :)

Tuesday, July 17, 2012

Tuhan Jagakan Dia...



Hanya dirimu yang kucinta
Takkan membuat aku jatuh cinta lagi
Aku merasa kau yang terbaik untuk diriku

*
Walau kutahu kau tak sempurna
Takkan membuat aku jauh darimu
Apaadanya ku kan tetap setia kepadamu
         
Reff:
Tuhan jagakan dia,
dia kekasihku kan tetap milikku
Aku sungguh mencintai
sungguh menyayangi setulus hatiku

Thursday, July 12, 2012

Titipan Naskhah Istimewa Buat Superman

assalamu'alaikum readers... (xda readers pon buat-buat macam ada..*buat muka nerd)

tajuk gempak macam tulis surat cinta..saje je..hehe
kenapa superman?











er tapi bukan superman yang ini tau--->
















haa nak buat surat untuk superman yang ini --->

















dan superman yang ini -----------> 















jadilah superman yang macam ini ----->











atau yang begini ------>
















yang ini pon boleh ------>

















pastu mesti pakai ini----->





berhati-hati di jalan raya amalan mulia..
ikut had laju yang dibenarkan..
baca doa atau basmalah sebelum menunggang..
jangan memotong sesuka hati dan 
jangan jadikan jalan raya tempat berlumba! 
ingatt tu.......

anda mudah, senang dan selamat..
pemandu lain bahagia senyum2 sambil dengar radio dan berselawat serta berzikir... barula hari anda berkat kerana anda tidak menjadi penyebab pemandu2 lain meng'hon' anda sambil menyanyi lagu ''&%^^&$%&&^ punya motor!" hehe..

ok.. itu saja buat kali ini..

hadiah untuk anda yg sudi membaca..

pandang jelah aeh... :p

assalamu'alaikum.



credit pic: uncle google.

Monday, July 9, 2012

trauma!

assalamu'alaikum..

alhamdulillah our allowance out early this sem. so today i went to 3 banks (BSN-MAYBANK-CIMB) to manage them well so that i'll not soooo HUHAHUHA-ing like i'm a milionaire!

i withdrawed all of my allowences from BSN coz i dun really like this bank. they always "EATING" our money.(sorry BSN i dun have proof but i've experienced it before!). then i separated my 3*** into 2 different account which are Maybank and CIMB. the incident happen when i'm still depositing my 1*** into the CIMB deposit machine and the emergency bell suddenly ringing.the electric were cut.the machine ofline, some people shouting like there was a bomb inside the bank and they ran out leaving everything inside. the chaotic situation made me so nervous and leaved my money that unsuccesfully deposited yet on the machine. 

i'm so panic and kept asking people there how about my money? yes for some people there was nothing for that amount of money but for student like me who depending much on the allowances it was very huge amount. then i went towards the security and i'm too lucky that i manage to meet the 2nd manager of CIMB. He took my account number and also my contact number to make sure my money are safe. 

Alhamdulillah. even though i dun knoe about the status of my money now but at least i know there's people who trying to save it. I hope everything will be okay and i get back my money. I know Allah loves me and He will help me. So readers please do pray for me. Thanks a lot..

 


Friday, July 6, 2012

3 Fatimah

Fatimah pertama yang sy kenal ialah Puan Siti Fatimah Jamal. Guru kelas pertama sy masa darjah 1. Lembut orangnya, sopan, auratnya sentiasa terjaga, seorang ibu yang sangat prihatin pada anak-anaknya. Beliau suka mengumpul setem dan kami biasanya akan berusaha cari setem untuk buat beliau gembira. pernah satu ketika kami buat beliau merajuk. semua serba salah. dan kami pujuk beliau dengan setem yang sangat banyak. masa tu kami baru darjah 3.. sampai sekarang sy terhutang budi dengan beliau. beliau ajar saya membaca, menulis dengan cantik dan sebagainya.. kalau ditakdirkan cikgu terbaca post saya ni saya nak cikgu tau yang saya sangat2 berterima kasih pada cikgu. salam rindu buat cikgu.. 

Fatimah kedua hanya saya kenal apabila meningkat usia. Menerusi lagu " Anak Nabi kita ada 7 orang, tiga lelaki empat perempuan. Qasim, Abdullah, Ibrahim, Fatimah, Zainab, Umi Kathum, Siti Ruqayah" saya kenal Fatimah ini sebagai puteri junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Ketika di sekolah menengah saya mengenali Saidatina Fatimah dengan lebih mendalam dan semakin hari semakin saya menyanjung keperibadian beliau. Fatimah Az-Zahra kekasih hati nabi dan penyejuk jiwa Saidina Ali. Beliau begitu setia kepada suaminya biarpun Saidina Ali tidak mempunyai harta seperti Abu Bakar yang pernah melamar beliau. Beliau menerima kehidupan sederhana yang diberikan suaminya seikhlas hati. Pernah beliau merasa lelah dengan tugasnya di rumah dan meminta pembantu daripada Rasulullah.. Lalu Rasulullah mengajarkannya satu amalan yang sangat menenangkan dan lebih berharga daripada pembantu yang diminta iaitu "Subhanallah, AlhamdulillaH, La illa ha illa Allah, Allahu Akbar sebanyak 33 kali''. Fatimah menerimanya dengan hati terbuka.  Sungguh saya ingin menjadi seperti Fatimah Az-zahra yang cintanya pada Allah tak pernah kurang, kasihnya pada Rasulullah sangat tinggi dan setianya pada Saidina Ali tiada tandingan.

Fatimah ke tiga yang saya kenal ialah Ustz Fatimah Syarha. Novelis islamik yang saya kenali menerusi buku Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul  Betapa hebatnya beliau mempertahankan kesucian hati untuk seorang bergelar suami. Walaupun sangat diminati tapi beliau tidak alpa, terus meminta petunjuk ilahi untuk memilih zauj yang benar2 akan membawanya ke syurga ilahi. Pertama kali saya bertemu beliau adalah semasa program Kafe Cinta. MasyaAllah..beliau datang dengan suami dan anak-anaknya. Sepanjang program matanya x lepas menatap wajah sumai tercinta. Setiap bait-bait manis semuanya ditujukan buat pemimpinnya, Dr. Farhan Hadi (penulis novel Denyut Kasih Medik). Dan sehingga kini saya terus mengikuti penulisan blog beliau sebarkanbahagia.blogspot.com . banyak pengajaran dan ilmu yang beliau kongsikan.

Ramai lagi sebenarnya Fatimah yang saya kenal dan tidak dinafikan semuanya mempunyai akhlak yang baik, pekerti yang mulia. Semoga kita sama-sama dapat mencontohi keperibadian pejuang-pejuang agama Allah tidak kira apa pon nama yang kita gunakan. Wallahu'alam...


**nota: kalau terdapat sebarang kesilapan dalam penulisan ini minta jasa baik pembaca menegur di ruang komen. :)

Monday, July 2, 2012

pelukan Yang Esa

wahai pemilik jiwaku...

peluklah hati ini yang kian resah

amankan akalku yang kian gundah

semoga resah ini tidak berpanjangan

semoga hatiku tidak terpaut dengan bicara laknatullah

semoga imanku tetap teguh walaupun ianya lebih halus dr sehelai rambut...

pelihara aku....

wahai pemilik ragaku...

benar...aku amat perlukanMu..

jangan pernah Kau palingkan cintaku..

kerana Kau Cinta abadi...




Wednesday, June 27, 2012

Ceramah daripada Biro Dakwah JAKIM

assalamu'alaikum..
sedikit perkongsian mengenai ceramah yang disampaikan oleh Bahagian Dakwah JAKIM tempoh hari. kalau tidak ditulis begini alamatnya nota tinggal nota.. ingat-ingat lupa je semuanya..

sebelum tu maaf sy memang x sure apa tajuk utamanya yang penting intipatinya jela mengenai keimanan, ketaqwaan kepada Allah.

ceramah dimulakan dengan satu cerita tentang pilihan-pilihan yang kita boleh buat sebagai seorang muslim.
 ustaz menceritakan bagaimana kisah beliau menghadapi seorang pelajar muslim yg berniat untuk memeluk agama kristian sekaligus keluar daripada agama suci ISLAM ini.. lalu ustaz dan rakan-rakan pergi ke rumah muslimin tersebut.. kali pertama kunjungan beliau, pelajar tersebut menyambut dengan angkuh " pergilah ustaz pulang, saya sudah bertekad untuk keluar dari agama ini" ustaz dan rakan2 pon pulang. mereka tidak berputus asa lalu mereka kembali lagi dan jawapan serta sambutan yang sama diterima mereka. lalu pada kali ke-3 mereka membawa seorang paderi yang telah memeluk Islam. sambutan berbeza apabila muslimin tersebut mendengar satu analogi yang diceritakan bekas paderi tersebut. 

" Ali dan Ah-Chong mengisi minya di sebuah stesen minya yang sama, (andaikanlah ianya PETRONAS) pada setiap hari. Ali mengisi dengan harga RM10 manakala Ah-Chong mengisi dengan harga rm100. Pada hujung tahun, Ali mendapat bonus pakej percutian ke Australia daripada syarikat minyak tersebut manakala Ah-Chong tidak mendapat apa-apa manfaat biarpun mengisi dengan jumlah yang sangat banyak pada tahun tersebut. lalu ustaz bertanya kepada kami kenapa agaknya Ali mendapat keistimewaan tersebut? maka jawab ustaz kerana Ali adalah pemegang kad keahlian stesen minya tersebut manakala Ah- Chong hanyalah pelanggan biasa yang tidak berdaftar. Pengajarannya di sini adalah Bagi umat Islam sekecil-kecil kebaikan pon yang dilakukan Allah bagi ganjaran pahala dan di akhirnya nanti tempat kita adalah syurga kerana kita merupakan pemilik lafaz agung "LA ILA HA ILLALLAH, MUHAMMADURRASULULLAH". manakala mereka yang kafir nasibnya seperti Ah-Chong yang tidak mempunyai apa-apa keistimewaan.''


selepas mendengar cerita ini maka berubahlah fikiran muslimin tersebut. lantas terselamatlah akidah seorang mujahid yang menggalas tanggungjawab menegakkan agama Allah. Alhamdulillah. Maka ingatlah..SEBESAR-BESAR DOSA SEORANG HAMBA..BESAR LAGI PENGAMPUNAN ALLAH S.W.T.

Seterusnya, Ustaz menceritakan tentang kisah Isra' dan Mikraj. pertama sekali ustaz membangkitkan tentang betapa peristiwa perjalanan nabi dari masjidil haram ke masjidil aqsa ini dalam satu malam merupakan bukti betapa ALLAH MAHA BESAR. orang-orang kafir mempertikaikan kebesaran Allah tapi cuba kita fikirkan tentang kebesaran yang kita sendiri alami. Tanah yang sama tapi Allah keluarkan dari dalamya pelbagai tumbuh-tumbuhan berbeza. Allah keluarkan strawberry, tembikai, kubis dan lain-lain. kemudian, Lidah yang sama tetapi masing-masing bertutur bahasa berlainan, ada Melayu, Filipina, Korea, English, France.. Subhanallah betapa besarnya kuasa Allah.. banyak lagi kebesaran yang kita sendiri boleh fikirkan betapa ALLAH Maha Esa.. Tiada yang lebih bijaksana melainkan DIA.. 

Ustaz menyentuh lagi mengenai Perkataan yang digunakan dalam al-Quran iaitu perjalanan daripada masjidil haram ke masjidil aqsa. kenapa Allah tidak menggunakan perkataan Makkah ke Palestin? jawapannya mudah. kerana Allah ingin tunjukkan kepada manusia ummat Muhammad S.A.W bahawa masjid merupakan one stop centre yang paling penting untuk umat Islam. Peranan Masjid adalah sangat penting sehingga ke hari ini sehingga dalam sebuah hadis qudsi ada menyatakan bahawa : salah satu golongan yang mendapat naungan di akhirat kelak adalah lelaki yang hatinya rapat dengan masjid. 

Kemudian Ustaz meneruskan dengan memberi 7 golongan yang mendapat naungan di akhirat kelak. 

1) Imam yang adil. Adil di sini bermaksud meletakkan sesuatu pada tempatnya. Adil bukan sama rata. Analoginya mudah. kalau seorang ayah mempunyai 2 orang anak lelaki dan perempuan, pada hari raya si ayah hendak membelikan kedua-duanya sepasang baju raya yang cantik. Jika ayah bersikap sama rata, maka ayah akan membelikan kedua-duanya sepasang baju melayu dan samping atau sepasang baju kurung dan sehelai tudung. tetapi bila ayah bersikap adil iaitu meletakkan sesuatu pada tempatnya maka ayah akan membelikan anak lelaki baju melayu manakala anak perempuan baju kurung.

2) Orang muda (Lelaki atau Perempuan) yang tekun kepada Allah. Kenapa Allah letakkan kayu ukurnya sebagai orang muda adalah kerana orang muda mempunyai banyak cabaran. kehidupan sebagai seorang belia atau remaja merupakan fasa semua inginkan kegembiraan dan keseronokkan.

3) Lelaki yang hatinya rapat dengan masjid. Kata ustaz orang seperti ini biasanya xda feel kalau x solat di masjid. mesti nak pegi masjid@surau walau apa keadaan sekalipun.

4) Mereka yang bertemu dan berpisah kerana Allah. Contohnya dalam menuntut ilmu kita berttemu dengan rakan-rakan yang sama-sama dalam jalan Allah dan perpisahan yang kadangkala berat terpaksa jugak kita lalui. 

5) Mereka yang bersedekah dengan sangat ikhlas sehingga tangan kiri memberi tetapi tangan kanan tidak mengetahuinya. maksudnya di sini sedekah yang diberikan bukan untuk menunjuk-nunjuk dan tiada siapa pon yang tahu mengenainya.

6) Mereka yang ingat kepada Allah sehingga menitis air matanya kerana insaf.

7) Seorang lelaki yang diajak oleh perempuan untuk berzina dan dia menjawab " AKU TAKUT KEPADA ALLAH ''


kemudian ustaz memberikan pula 5 PERKARA Untuk menjadi remaja yang cemerlang ( Abdullah al-Qardhawi)

1) Selalu baca al-quran serta maknanya. Baca al-quran kata ustaz setiap 1 huruf yang kita baca kita dapat 10 pahala tetapu kalau kita baca dengan penghayatan terhadap maksudnya maka bergandalah pahala dariNya.

2) Perbanyakkan solat malam.

3) Bersama dengan orang-orang yang soleh.

4) Perbanyakkan berpuasa.

5) Perbanyakkan berzikir kepada Allah.


Alhamdulillah.. akhirnya berjaya juga saya siapkan perkongsian ini. semoga anda dapat sama ilmu yang dikongsikan ini.

Thursday, June 21, 2012

its the time..

its the time for me to forget everything..

its the time for me to hope nothing..

its the time for me to reborn...

its the time for me to be the new one..

its the time for me to be the real me...

its the time for me to find the new life....

its the time to me to give up everything...

God...help me...

take me out of being a slave

of a nonsense love..

nonsense feeling..

and nonsense relationship..

Allah save me.. from Syaitan laknatullah...

Monday, June 18, 2012

Apa itu BAHAGIA?

APA ITU BAHAGIA??

BAHAGIA BERMAKSUD HIDUP DIKELILINGI SUASANA HIRUK PIKUK BISING DAN KECOH RIANG RIA BERSAMA KELUARGA!!!!!

BAHAGIA ADALAH BILA MAKAN DENGAN KELUARGA!!!

BAHAGIA IALAH BILA BANGUN TIDUR DENGAR SUARA MAK ABAH!!!!

BAHAGIA BILA KETAWA BERAMAI-RAMAI DENGAN KELAUARGA!!!!!

MOOD CUTI BELUM HABIS..KENAPA DIRI INI DISEKSA BERJAUHAN KEMBALI DENGAN MEREKA????????


SALAH SIAPA?????

UWAAAAAA!!!!!!!!!!

:'(


:'(




:'(

Wednesday, May 2, 2012

My Siblings are my Everything

kesayangan saya
sahabat saya
kehidupan saya
adalah mereka
selepas dua insan paling dicintai,
iaitu mak n abah

sejak kecik diorang la yang slalu manjakan saya
sebab dulu saya ingat sy anak bongsu
pastu dapat adik...tetap saya yg paling manja

kakak no 1
kitorg slalu laser2..
tapi x gaduh pon
sebab laser2 pon tetap gelak tawa..
die paling faham adik2 die
garang tapi baik..
dari sek menengah smpai dah nk jd ckgu
die bnyak tolong dr segi money lah..
mase die kat maktab time balik kampung die suka syampu rambut sy
masa sy skolah jauh2 setiap kali balik kampung mesti die masak best2 untuk sy
setiap kali dapat result gempak die mesti celebrate
love u...muah


kakak no2
tempat meluah perasaan.
selalu bagi semangat
semua kisah n rahsia dia je taw
kira bab2 feling2 kitorang share2.
mase kecik even xda bnyak duit
die kuarkan duit simpanan sebab nak hntar sy g klinik upsr
kalau dulu setiap kali abah n mak nak g mane2
die mesti temankan saya kat rumah
kalau sy ikut die x ikut xpe tp kalau sy x ikut die mesti x akan ikut
sebab nk temankan sy
die yg bawak sy jalan2
tidur dengan saya
masa die kawen sy nanges laju2
sy x tengok pon die bersanding sebab sy nanges dalam bilik
lepas ni sy xda kawan...
tapi rupanye x..die dah kawen tetap jd kawan sy
tetap masuk bilik selimutkan sy malam2..
baik kan kakak2 saya?

abang2
kawan2 sy masa kecik
mancing
men basikal
diorang yang ajar sy naik motor
diorang yang buatkan saya pancing palsu dr pelepah sawit ikat benang.haha
diorang yang ajar sy panjat pokok
diorang yg slalu cabar sy masak lebih sedap dr diorang
diorang yang bawak sy gaduh men tumbuk2
diorang yang slalu ejek2 sy
diorang yang ajar saya masuk kebun dan hutan
bila dah besar..
diorang slalu amek berat pasal sy

yes..adik beradik kita adalah harta paling berharga selepas ibu bapa
saya sayang semua mereka
syukur ya Allah Kau kurniakan keluarga yang terbaik
even gaduh2 slalu tapi x pernah bermusuh

jujur..saya rindu mereka...

Sunday, April 29, 2012

should i say hello to NUFNANG?

should i join?

how to join?

what to do after join it?

anybody can help me?

Thursday, April 26, 2012

♥ Muslimah to her Husband ♥








 

- When I Forget, Please Remind me.

- When I Sin, tell me to Repent.

- When I Fear, tell me there is Hope.

- When I Slip, Pull me up.

- When I Have Hardship, Remind of my Test.

- When You Love me, don't Love me for me..


 
♥ I am not a good person so I dont ask for the perfect one

♥ I am not asking for the perfect husband so let completing each other

♥ I don't know much on Islam so lets together knowing Islam

♥ Let me be your Bidadari until Jannah

♥ I am nothing but a Servant of ALLAH so Love me for the Sake of Allah ♥ 

Last minute ade kelasss gitu.

assalamu'alaikum.
orang kata jangan buat kerja last minit
tapi ada jugak orang kata last minit punya kerja ade kualiti baik punya sebab idea freshhh

okay jom tengok bawah.

1) kalau buat kerja awal banyak bahan boleh dapat n kumpul..tapi bila banyak sangat nanti pening plak nak pilih yang mana satu...betul tak?
2) kalau buat kerja awal boleh tukar-tukar n tambah-tambah idea...tapi bila asik tukar je..mana nak dapat yang terbaik? mesti akan timbul ragu-ragu 
3) kalau tiba-tiba last minit xda elektrik..or printer rosak....mase tuh baru cakap.."nyesal aku tak buat kerja awal"
4) kalau tiba-tiba otak jem mase tuh baru rasa...haihh kan bagus kalau aku fikir dari bulan lepas...
5) buat kerja last minit idea kaw-kaw..mase tulah nak menaip berpulu2 muka surat sampai berpeluh..

rasanya lagi banyak keburukan kot kalau buat kerja last minit ni...tapi bagi saya yang pemalas ni memang kebanyakan kerja saya yang last minit lagi ade kelasss dari yang buat awal-awal..

1) ade peristiwa masa tu cuti raya n kami ada tugasan kena hantar naik cuti tu. then teramat bijak dan pandai... ampai-ampai je kerja tu..sebab kerja grup so susah nak buat time cuti.. tiba2 lecturer bagi tarikh mengejut kene hantar tepat2 time cuti. so balik sabah terus cepat-cepat buat dengan laju. satu malam tak tido buat assigment sebulan..haha memang kelam kabut. then buat punya buat sampai pukul 6 pagi siap. save la kunun tiba2 laptop jammed. hampeh banyak kali save tak boleh. bila tutup nak bukak balik rupanya report tuh semua hilang..ha..hambekkkk...masak la saya nak taep balik report yang ditaip selama 3 jam yang lepas... nak menangis pon tak guna.. so tenangkan hati taip balik semua yang dah diketuk2 semalam. nasib baiklah memang ayat-ayat sendiri tu mencurah-curah ke ladang gandum dengan cemas... alhamdulillah.. dalam 30 minit berjaya taip semula report tadi dengan jayanya... then pukul 7.30 baru siap combine dengan member print hantar. Alhamdulillah..ada hikmah di sebalik kesusahan. assigment kami antara yang terbaik masa tu...

2) asgment decision math. sama jugak kes laptop dan kecuaian sendiri.. dah la lambat buat. bila dah siap tiba-tiba tak save pulak..mamai-mamai terus tekan no. haissshhh...dugaan. pukul 7 pagi menaip semula refleksi yang hilang dan report yang diedit... ahhhhh!! tapi berkat ketenangan yang ada... siap jugakkkk...

3)19 mac dapat asgment edu. hari pertama praktikum. memang sangat2 tak munasabah n kami perlu siapkan modul pembelajaran dalam masa 2 minggu. memang gila gila sangat2. semua pon marah sebab kacau masa praktikum sedangkan sepatutnya asgment tu lama dah kena bagi n hantar. so dua minggu kami tak buat apa-apa pun sampai 2 hari sebelum hantar tu barulah sibuk semua satu kelas menyiapkan modul Calmacrews memang kecoh dengan pelbagai pengumuman n pertanyaan masa tu. Alhamdulillah... siap compile satu modul. thanks to fatin n fizi yg bertungkus lumus compile modul kita. then tadi dapat brita gembira dari lecturer, Hj Osman yang kelas kami adalah yang terbaik. markah paling rendah kelas kami pon tak setanding yang paling tinggi kelas lain. alhamdulillah berkat kerjasama satu kelas hasilnya manis sangat2. tadi pon lecturer mengajar guna modul yang kami buat...

4) baru-baru ni.. praktikum. bizi punya pasal sampai tak terbuat assigment BI n MTE.. so dalam masa 3 hari..jumaat, sabtu n ahad. kami siapkan 2 asgment killer tuh. memang horror lagi2 masa tu kami bertiga terlibat dengan kem jati diri UPSR kat sekolah.. so petang jumaat buat soalan survey bi, malam tu edarkan dekat senior n junior yang ada, malam tu jugak bincang analisis n malam tu jugak start but report. then esoknya siapkan report bi tu. terus g sekolah handle kem. masa kat kem memang x dapat buatpa..so bila majlis penutup kitorang pon  ambek kesempatan la buat math. alhamdulillah dalam kekalutan 3 hari dua malam tu kami berjaya siapkan assgment, presentation, roud table n forum.

look..dari 4 story kat atas tu je banyak sangat pengajaran yang kita @saya dapat. buat kerja awal sebenarnya lebih baik dari buat kerja last minit.. tapi bagi sy hasil kerja last minit biasanya memang berkualiti sebab idea yang datang fresh dan tidak terikat dengan pelbagai keraguan. hentam yang dimaksudkan ialah nak ke x nak kita kena yakin itu yang diperlukan dalam kehendak tugasan..

so kepada readers..JANGAN TIRU MACAM SAYA.... saya memang tak suka buat kerja awal-awal.. hehe

okay till then..see u..bye..

pst: sorry terpanjang.. kalau xnak baca sila abaikan. sekian


Monday, April 23, 2012

3 persimpangan


Dan Tuhanmu menciptakan apa yang dirancangkan berlakunya dan Dialah juga yang memilih (satu-satu dari makhlukNya untuk sesuatu tugas atau keutamaan dan kemuliaan); tidaklah layak dan tidaklah berhak bagi sesiapapun memilih (selain dari pilihan Allah). Maha Suci Allah dan Maha Tinggilah keadaanNya dari apa yang mereka sekutukan denganNya. [Surah Al-Qasas. Ayat 068.]


Ya Allah aku buntu
dalam membuat keputusan
setiap persimpangan yang aku temui
semuanya menjanjikan yang baik
tapi aku x tahu
mana yang paling baik
dan mana yang benar2 terbaik

jalan mana Ya Allah?
tunjukkan aku....

ada lima simpang..jadila..huhu

Saturday, April 21, 2012

i'm in love

i'm in love of being a teacher
i love when they said they understood what i taught
i love when they know i love them
the letter inside a present
 

 

 
 
i love when they submit homework happily
the homeworks (3R and 3A..tecer plak x tertanda2..)
i love when they happy to meet me everyday

i love being with them for a month..
i hope i'll be in love again n again as a teacher to be

i love teaching profesion...

meet my cute pupils...

the girls

the boys

the boys

cheese!!





lastly..meet their teacher...




SK KEPAYAN IN MEMORIES, 2012

Saturday, April 14, 2012

my drawing

i drew a picture
6 months ago...
the best picture ever i manage to draw
its a potrait...

i don't know how can i drew such a nice picture..
coz i'm really bad with every sketch
since my primary 1..lol

i try to pass the drawing to the owner
but everytime i did it
the picture failed to send

shud i just delete the drawing?
and start draw the new picture?
or maybe i'm not allowed to do so?
Allah helps me... :'(

Saturday, April 7, 2012

Bila jari menari

jari menari lagi
mula melenggokkan alur-alur tulisan rumi
pentasnya tebal
terbina atas kepingan-kepingan putih
geraknya disusun untuk kejayaan
anak murid sk. kepayan

jari turut menari
tarian melayu bertukar indie
rentak perlahan bertukar hentakan demi hentakan
yang turut melahirkan muzik
menzahirkan yang tersurat
kali ini mesin hitam mengambil tempat
pentas elektronik yang lebih canggih
tanggung jawab seorang murid pula dilaksanakan

ini kehidupan jari
yang menari atas dua kategori
satu untuk murid yang dikasihi
dan satu lagi sebagai murid yang mencintai

ini kehidupan aku
sang pemilik jari
yang bergelar pelajar IPG....

Friday, April 6, 2012

Berdakwah tetapi menghina?

assalamu'alaikum..
kepada readers sy betul2 nak mintak pendapat anda..kalau kita tengok orang slalu edit n sebar gambar2 perempuan x tutup aurat untuk berdakwah suruh orang tutup aurat. persoalannya..apakah hukum orang yang sebar gambar orang lain yang x tutup aurat?adakah dibolehkan? bukankah itu sudah pon dikira subahat???

betul sy x faham dengan situasi umat zaman sekarang yang kononnya berdakwah tapi menggunakan jalan yang salah..kalau sy salah..maaf...tolong betulkan.

sekian..

Thursday, April 5, 2012

April


hye 5 april..nice to meet u again
but diz time i meet u alone..
and on the exact time af course i'm at school..


betul status kawan td
april akan menjadikan sy semakin tua..

sy pulak kata
april kata pergi rumah kata mari

yihaaaa
x sabar nak balik rumah!!!

Sunday, April 1, 2012

2 minggu berlalu

alhamdulillah dah dua minggu berlalu praktikum
updates pasal sekolah belum dalam mood bercerita
sibuk memanjang
on9 tapi x mengadap sangat pon..

makan..
hurm..selera makan makin hilang
xtaw sebab penat atau asik fikir benda2 yg x sepatutnya

ada jugak bgtaw kakak
n dia cakap..jangan fikir sangat...
jangan kurus sebab merana
kene kuatkan semangat

papepon..harap semuanya kembali normal
saya nak happy macam tahun 2011
x da masalah
xda fikir masalah
dan x cari masalah

gembira
bukan buat2 gembira

perut lapar
tapi xda selera...
apa nak buat???

ya Allah..titipkanlah semangat
untuk aku terus hidup di BumiMu
sebagai insan yang kuat
dan reda dengan segala bentuk ujianMu...

Saturday, March 31, 2012

Excident

dum!!
bunyi yang memang pernah buat sy bergetar jantung.
bunyi yang saya akan terngiang2 setiap kali masuk selekoh.
dan bunyi tu kedengaran lagi
memang berdebar..

alhamdulillah..Allah masih nak beri peluang kami hidup.
alhamdulillah..kami selamat..
alhamdulillah ya Allah...

Monday, March 26, 2012

Berjalan di bumiNya

berjalan di Bumi Allah,
aku kadang tersesat
menuju arah yang salah
memalingkan wajah ke lembah kemurkaan

berjalan di Bumi Allah
aku kadang tersasar
menyimpang ke selekoh lagha
yang jelas tanpa keberkatan

berjalan di Bumi Allah
aku kadang alpa
asik meminta-minta
tapi aku jarang memberi semua yang disuruhNya

berjalan di Bumi Allah
aku kadang menyeksa jiwa
asyik dengan kisah dunia
hingga lupa pada santapan enak buatnya

berjalan di Bumi Allah
aku tertanya-tanya
layakkah aku bersenang dengan nikmatNya?
cukupkah syukurku dengan kalimah Alhamdulillah?


ya Allah semoga Engkau mengampuni khilaf hambaMu ini..
amin

Sunday, March 25, 2012

Video Awal Ashaari Lamar Scha Al Yahya


sweet sangat2....nampak awal ikhlas sebb sampai nanges2..
tapi kan lagi best kalau die buat dengan mak ayah scha skali ade kat situ
kire mintak izin ngan wali la...
papepon semoga bahagia to both of you...
semoga masing2 bersedia dengan komitmen rumah tangga...
insyaAllah...


people's question me

yesterday a friend of mine ask me

"ko ok jugak ka dengan b***?"

me: ha??kenapa dgan kitorang?bila kitorg gaduh?

"hehe xda la...haha..xpapa bha..tapi kamu ok jugak la aku tgok jumpa kat sekolah"

then

the person said about somthing yg jelas memang die salah faham
and others also buat assumtion yg sangat2 lari dari fakta
but i dun knoe what to explain and just haaa(confuse)??
i'm just fine with her maybe not as close as last time since she is not in hostel anymore
she or anyone else doesn't related at all..

the thing is
who spread the rumours??
people dun knoe the exact situation and start making story.


so to everyone out there please don't simply talk about people when u dun knoe the fact
about us
please if u dun knoe dun make any assumption

Friday, March 23, 2012

just thinking

i dun knoe what to write actually. wanna share about my 1st teaching practice but dun knoe what to share.maybe its still early n not much story to tell. so far, everything went well and i got 9 periods for math class and since they want us to maximize the period so i ask for art class; i hope will enjoy that seni class even i really dun knoe much about art..

hurmm..still dun knoe what to type here, just thinking about many things. thinking about family, yes seriously i miss them so much..2 months is really like 2 years...arghh y must i stayed here for 5 and half years???(astagfirullah...i shouldn't said that since Allah has arranged the best for me..)

thinking about future....my dreamed car,my dreamed villa that i promised to mom n dad,my dreamed family(i want to be the best zaujah for my zauj...and the best mom for my children..insyaAllah)  and so many things that i dun knoe i can achieved or not... .the most important dream is jannah...do i deserve it??

keep thinking and i dun knoe when it'll end...



-again sorry for my very broken english..-



**dear mr.x i hope we can meet in reality..not just in my every dream...assalamu'alaikum cinta.. :)
“ALLAHUMMA SA KHIRLI ZAUJAN SOLIHAN YAKHTIBUNI WAYA TAZAU WAJUBI WAYAKUNU SOHIBAN LI FIDDUNYA WAL JANNAH”

Maksudnya: " Ya Allah Ya Tuhanku, pilihkan daku suami yang soleh, dia meminangku dan mengahwiniku serta jadikanlah dia sahabatku di dunia dan di syurga kelak."
Amin ya Rabbal alamin.

Tuesday, March 20, 2012

Siapa dan di mana?

ya Allah
siapa dia?
di mana dia berada?
apa sedang dia lakukan?

ya Allah
tolong pelihara dia
sampai satu masa
yang telah Engkau tetapkan
untuk disatukan dua jiwa

ya Allah
beritahu padanya
aku reda
dan aku terima
kerana perancanganMu
tiada tolok bandingnya

again..ahmad fakaruddin attar..
 amin ya Rabb..












 Aku bukan Siti Khadijah....tapi aku ingin menjadi sepertinya...
aku tidak mampu membimbing...jadi aku minta pembimbing ya Allah..
amin..

Saturday, March 17, 2012

7 Petala Cinta

"di antara 7 petala langit dan 7 petala bumi ada 7 petala cinta"
7 petala Cinta

assalamu'alaikum w.b.t
semalam berpeluang pergi tonton cerita 7 petala cinta
kisah cinta islamik yang jarang sekali ditayangkan.
kisah penuh pengajaran tentang cinta manusia dengan manusia, cinta manusia dengan saudara dan paling penting cinta manusia kepada ALLAH. "tengok jangan sekadar tengok, pastikan ad sesuatu yang diperoleh" ni pesan ayah na(sahabat sy) untuk dia tapi saya ambil juga sebagai pedoman. banyak pengajaran dari cerita 7 petala cinta ni.

Ahmad Fakruddin Attar
 Ahmad Fakhruddin Attar=ariel zafrel..rupanya dia ni Sudin dalam cerita Aku tak Bodoh tu..yang penting janggut die comel...^_^

Saidatul Nafisah
Saidatul Nafisah=Shima Anuar. teringin nak berniqab. insyaAllah one day..amin


1) Allah itu maha Pengampun, kemaafan-Nya luas. sejahat manapun kesilapan manusia, selagi pintu taubat masih terbuka, selagi tu ada peluang untuk kita kembali. "mana ada pejenayah masuk dalam rumah Allah ni. yang masuk dalam rumah Allah adalah tetamu Allah" salah satu ayat dalam cerita ni. bagaimana halusnya Abi membawa dakwah menyelamatkan Attar dari dunia hitamnya.

2) Cinta kepada saudara kerana Allah. Bagaimana Hilma korbankan cinta untuk Attar kerana sayangkan Saida. bagaimana Attar sanggup dihina asal Nida tak kembali kepada hidup hitamnya dulu. Bagaimana sahabat-sahabat Attar merayu pada Abi untuk beri peluang kepada Attar. Bagaimana Nida berhadapan dengan Abi dan lain-lain untuk memberitahu kebenaran dan selamatkan Attar. Bagaimana Hamka serahkan cinta Saida kepada Attar dan banyak lagi.

3) Perancangan Allah adalah yang terbaik. Cinta Saida kepada Hamka tidak menjanjikan apa-apa selain ikatan cinta Saida kepada Attar selepas akad yang menjanjikan syurga. 

sebenarnya banyak lagi pengajaran yang saya dapat dari cerita 7 petala cinta ni. memang banyak. memang tersentuh. sinopsis saya tak nak letak sebab nanti korang x puas pulak nak tengok bila dah tau jalan ceritanya... 

Hilma dan Saida

7petala Mawar Merah..Hihi..Edited purple margin ni memng x kena tapi nk buat mcam mana dah saya minat purple n pink..so hentam la kan??hehe

sekian. Assalamu'alaikum cinta... ^_^
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...