Tuesday, October 29, 2013

Dengar-dengar

dengar lagu bising aku pusing
oh dengar lagu cinta aku rungsing
bagus dengar zikir.....
lantas aku berfikir......
dengarku satu penghayatan
atau aku sekadar mendengar...
Allah..
semoga pendengaranku ini Kau pelihara

Kata Imam Ghazali:

"cara hidup kita di dunia adlah bayangan cara kehidupan kita di Akhirat nanti"

sentap...sungguh cara hidup kita begitu jijik..
penuh dengan dosa
memuja dunia hingga kadang akhirat hanya difikir seketika

Minta hidayah berpuluh kali sehari
Fatihah mohon arah jalan lurus
Duduk antara 2 sujud merayu petunjuk
tapi adakah Allah tak bagi?
atau aku buat x mengerti?

Allah...
ampunkan aku
bawalah kami ke jalan yang benar...

Allah.....

:'(

Monday, October 21, 2013

aku lupa

kadang-kadang aku lupa
siapa kau dan siapa aku
bukan cerita antara dua darjat
bukan kisah tentang pangkat
tapi aku bercerita tentang kita

30 hari mengira detik
yang bakal aku tinggalkan
sumpah!
aku akan tinggalkan kau 
nama kau
kenangan kau
wajah kau
di sini

bukan aku masih berdendam
tapi sakit yang datang 
hanya bila wajah ada di depan

bukan aku x cuba
tapi aku penat
penat membenci
penat berpura-pura
penat memaafkan
penat memujuk diri

kau dia
jangan terlalu bangga
dengan bahagia yang belum pasti sudahnya
dan kau perlu tahu
aku x langsung derita melihat kau bahagia

:')

Sunday, September 29, 2013

Apalah Sangat..

Apalah sangat keinginanku ini jika dibandingkan dengan darah mereka...

Ya Allah aku tidak mampu berada di sana

Memperjuangkan agamaMu bersama insan2 suci itu

Tapi Kau terimalah sedikit jihad ini

Sebagai tanda aku cintakan mereka

Sebagai tanda aku sentiasa bersama mereka

aamin....

pstt:// Alhamdulillah hampir setahun kot x makan bende alah ni..X MATI PON!!... Semoga Allah teguhkan pendirian ini..aamin... kawan2...please....kalau x mampu buat yg lain..kite start dengan yg ini k...


#BOIKOT!

Sunday, September 22, 2013

Kisah Cinta Habil dan Qabil


Assalamu'alaikum 
salam Ahad...

ok hari ni nak buat perkongsian sikit tentang buku yang baru je fiqa habis baca tajuk dia Kisah Cinta Habil dan Qabil. semua orang tahu yang Habil n Qabil adalah dua watak iaitu putera Nabi Adam a.s yang merebut cinta Iqlimah di mana akhirnya salah seorang daripada mereka iaitu Habil (kalau sy x silap) mati dibunuh oleh Qabil. okayh so cerita ni actually novel adaptasi daripada kisah persaudaraan dua putera Nabi Adam ni dengan Damina n Iqlimah juga merupakan adik beradik. Wataknya sama..kisahnya hampir serupa tapi jalan ceritanya berbeza..

Qabil dan Habil merupakan sepasang putera kepada Encik Hamdan. Qabil abang yang boleh dikira wataknya jahat tapi pandai bermuka-muka. manakala Habil seorang adik yang sangat baik dan jujur. Habil sentiasa jadi pelindung kepada kejahatan abangnya kerana dia taknak perbuatan jahat abangnya diketahui oleh ayah mereka. 

Encik Hamdan merupakan seorang petani yang berjaya. Qabil selalu mencuri hasil pertanian (gandum) dari gudang untuk dijual dan wang yang diperoleh digunakan untuk berfoya-foya. Sampai satu hari, pekerja-pekerja ayahnya terlihat Qabil mencuri hasil pertanian lalu mengejarnya tapi gagal sampai dia bertemu dengan Habil dan meminta Habil membawa van berisi gandum tu keluar. Akhirnya Habil yang tertangkap dan dibawa berjumpa dengan Encik Hamdan. Qabil pula mengapi-apikan lagi ayahnya bahawa Habil lah yang selama ni mencuri hasil dari ladang ayahnya itu lalu ayahnya sangat marah dan menghalau Habil dari rumah. Habil tidak mahu membela diri dengan harapan abangnya akan berubah sikap selepas pemergiaannya.

Nak dijadikan cerita kemudia Habil bekerja dengan Haji Juned seorang penternak kambing yang sangat kaya. Mempunyai dua orang anak bernama Damina dan Iqlimah. Rupa-rupanya Damina merupakan teman wanita Qabil yang sedang mengandung anak luar nikah mereka dan Qabil tidak mahu bertanggungjawab sehinggalah Damina mengalami depressi dan dimasukkan ke dalam hospital. Apabila ternampak Habil, Damina bertambah-tambah marah dan sering meraung-raung kerana wajah Habil seakan-akan wajah Qabil yang dibencinya. Lalu Haji Juned pun terpaksalah mengambil keputusan untuk meminta Habil pergi dari rumah mereka dengan bekalan sejumlah wang.

Dalam perjalanan Habil keluar daripada kampung tersebut, dia tersandung lalu terjatuh, tanpa disedari wang pemberian Haji Jned turut terjatuh dan dia tidak mengambilnya semula. Sehinggalah ketika hendak membayar makanan di kedai kopi berhampiran dia tersedar dan tiada wang untuk membayarnya. Lalu dia dituduh sebagai seorang pencuri dan dikejar orang kampung. Habil masuk ke dalam hutan dan orang kampung berhenti mengejarnya kerana menurut penduduk di sana hutan tersebut mempunyai penunggu.  Habil tidak dapat mencari jalan keluar lalu tinggallah dia di dalam hutan tersebut.

Qabil dan Iqlimah

Qabil ingin membunuh Damina kerana takut rahsianya menyebabkan Damina mengandung terbongkar. Dalam perjalanan memenuhi misinya dia terlanggar seseorang. Dia cuba lari tetapi berjaya ditahan oleh polis. Rupa-rupanya yang dilanggar oleh Qabil adalah Iqlimah. Qabil tidak tahu bahawa Iqlimah dan Damina merupakan adik beradik kandung. Kebetulan pula Encik Hamdan dan Haji Juned merupakan rakan perniagaan dan baru sahaja selesai berurusan . Lalu Encik Hamdan berjanji untuk bertanggung jawab ke atas kemalanggan tersebut. Qabil pula jatuh hati dengan kecantikan Iqlimah dan bercita-cita untuk menjadikan Iqlimah mangsa seterusnya. 

Dalam usaha menawan hati Iqlimah, Qabil sering bertandang ke hospital dan membelikan pelbagai buku-buku agama untuk Iqlimah. Iqlimah pula semakin hari semakin tertarik dengan kabaikan yang dilakonkan oleh Qabil. Qabil pun merancang untuk meminang Iqlimah dan dipersetujui oleh kedua-dua belah pihak. Dalam masa yang sama rancangan untuk membunuh Damina tetap diteruskan. Dia mengupah orang untuk membunuh wanita tersebut dengan memberikan maklumat-maklumat berkenaan Damina.

Pembunuh-pembunuh tersebut pun pergi ke rumah Haji Juned dan menangkap Iqlimah yang disangkanya Damina. Sedang dalam perjalanan Iqlimah tersedar dan meronta-ronta lalu pembunuh-pembunuh tersebut terpaksa memberhentikan kereta. Iqlimah sempat melepaskan diri tetapi berjaya dikejar oleh pembunuh-pembunuh tersebut. Mereka ingin melakukan perkara tidak baik kepada Iqlimah sebelum membunuhnya. Kerana ingin mengetahui sebab dia ditangkap, Iqlimah pun merayu-rayu minta dilepaskan sambil bertanyakan hal tersebut. Mereka pun menceritakan tentang Damina dan Qabil sambil bergelak ketawa. 

Tiba-tiba muncul seorang lelaki berambut panjang menyelamatkan Iqlimah. Mereka bergelut sehinggalah salah seorang daripada mereka terputus tangan akibat dilibas lelaki tersebut. Mereka lari bertempiaran meninggalkan Iqlimah dan lelaki tersebut. Iqlimah diselamatkan dan dibawa ke pondok kecil berhampiran. Keesokannya, mereka berkenalan dan tidak disangka-sangka bahawa lelaki tersebut merupaka Habil. Lalu Habil menceritakan apa yang telah berlaku kepada Iqlimah dan Iqlimah juga menceritakan apa yang didengarnya semalam daripada pembunuh-pembunuh tersebut. Iqlimah juga menceritakan tentang Qabil yang ingin meminangnya.

Dalam diam sebenarnya Iqlimah dan Habil saling menyimpan perasaan sejak Habil bekerja dengan Haji Juned dulu. Lalu mereka membuka rahsia tersebut di dalam hutan tersebut.Mereka mengambil keputusan untuk berkahwin dengan berwalikan ayah saudaranya kerana keadaan tidak selamat untuk mereka pulang bertemu Haji Juned. Jika tidak Iqlimah akan ditunangkan dengan Qabil yang jahat. Semasa menculik Iqlimah, pembunuh-pembunuh tersebut ada melarikan seekor kambing Haji Juned dan turut terlepas semasa Iqlimah melarikan diri. Kebtulan, semasa Habil dan Iqlimah sedang buntu untuk mendapatkan wang untuk ke rumah pakciknya, kambing tersebut muncul. Lalu mereka pun menjual kambing tersebut. 

Mereka bernikah dan hidup aman bahagia walaupun tanpa wang yang cukup. Sehinggalah satu hari ketika Iqlimah mengandung 9 bulan, ayah saudaranya datang bertandang ke rumah dan memberitahu bahwa Haji Juned amat risau tentang kehilangan Iqlimah. Lalu mereka mengambil keputusan untuk pulang dan berterus terang menceritakan hal sebenar yang berlaku. Dalam masa yang sama, Haji Juned menghubungi Encik Hamdan dan Qabil untuk memberitahu berita gembira tersebut dan meneruskan majlis pertunangan yang tertangguh. 

Apabila sampai di rumah Encik Hamdan, semua orang terkejut melihat Iqlimah yang mengandung lalu ayah saudara Iqlimah pun menceritakan segala yang berlaku. Habil turut memberitahu hal yang sebenar. Qabil tidak mahu mengakui perbuatannya dan mengamuk di rumah tersebut. Lalu muncul Damina dengan bayi yang baru dilahirkan sebagai bukti atas perbuatan Qabil Encik Hamdan berasa sangat marah manakala Qabil tida mahu menerima hakikat bahawa semua perbuatan jahatnya telah terbongkar. Qabil mengambil bayi tersebut dan ingin menghempasnya ke lantai. Dia berkeras untuk mengahwini Iqlimah. Demi menyelamatkan bayi tersebut, Habil memberi dua syarat kepada Qabil jika dia benar-benar mahu mengahwini Iqlimah. Pertama, dia mensti melepaskan bayi itu dan kedua, sekiranya bayi yang dilahirkan Iqlimah adalah lelaki, maka Habil akan menceraikan Iqlimah dan Qabil boleh mengahwininya tetapi sekiranya bayi tersebut perempuan, Qabil perlu mengahwini Damina. Qabil sangat gembira sedangkan Iqlimah sangat berdebar dan merayu suaminya untuk menarik kembali syarat tersebut.

Semasa Iqlimah sedang meahirkan, Habil melakukan solat hajat dan meminta Allah menyebelahinya. Maka selamatlah Iqlimah melahirkan bayi perempuan. Qabil tidak dapat menerima kenyataan lalu mengambil garfu dan menusukkannya ke dada Habil yang ketika itu sedang sujud memohon pertolongan Allah. Akhirnya, Habil meninggal dunia dalam reda Iqlimah dan janji bahawa Iqlimah akan menjaga anak mereka dengan baik.

Tamatlah kisah cinta yang akhirnya tetap berlaku pembunuhan antara saudara demi merebut cinta Iqlimah. Tetapi yang fiqa sangat teruja dengan buku ni adalah mesej yang ingin disampaikan oleh penulis. Mesej yang benar-benar membuat fiqa sangat bersemangat untuk meneruskan kehidupan di Bumi Allah ini. Mesej yang benar-benar memberitahu fiqa bahawa setiap apa yang berlaku adalah ketentuan Allah di mana semuanya memang yang terbaik. Allah sangat mengetahuinya.

Pertama, jika Habil tidak dihalau adakah Habil akan bertemu Iqlimah?
Kedua, jika Habil tidak kehilangan wang, adakah Habil akan tinggal di dalam hutan tersebut dan menyelamatkan Iqlimah?
Ketiga, jika Iqlimah tidak diculik, adakah Habil akan dapat bertemu Iqlimah dan apa akan terjadi sekiranya Qabil berjaya mengahwini Iqlimah?
Ketiga, jika segala-galanya tidak berlaku, adakah perbuatan buruk Qabil akan terbongkar?

dan banyak lagi sebenarnya manfaat yang penulis ingin sampaikan..
Alhamdulillah Allah temukan fiqa dengan buku ini.. 
BERSANGKA BAIK DENGAN ALLAH...di mana SETIAP YANG BERLAKU TIDAK ALLAH JADIKAN SELAINNYA HIKMAH YANG TERSEMBUNYI..



kepada reader yang terbaca coretan ini, dapatkan buku ini senaskhah. Baca sinopsis tak sama dengan baca isi dalamnya. hayati mesej di sebalik buku tersebut dan pastinya pada akhir muka surat nanti, anda akan tersenyum mengingatkan segala kepahitan yang pernah anda lalui dan berkata.. Sesungguhnya Allah ada sesuatu untuk aku.. :)

Sekian...








Monday, September 16, 2013

Kenapa? Apa? Bagaimana? Siapa?

1-KENAPA AKU DIUJI? 

Surat Al-Ankabut: 2-3“Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan (saja) hanya dengan mengatakan: “Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia pasti mengetahui orang- orang yang dusta.”

2-KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN? 

Surah Al-Baqarah ayat 216“Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.”

3-KENAPA UJIAN SEBERAT INI? 

Surah Al-Baqarah ayat 286“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”

4-BAGAIMANA MENGHILANGKAN RASA KEKECEWAAN?

Surah Al-Imran ayat 139“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman.”

5-SUNGGUH, AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI…!!!!! 

Surah Yusuf ayat 87“Dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan orang-orang yang kafir."

6-BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPI PERSOALAN HIDUP?

Surah Ali-Imran ayat 200 “Wahai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah kamu beruntung.”

7-APA JAWAPANNYA?

Surah Al-Baqarah ayat 45-46”Dan mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan (shalat) itu sungguh berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk, (yaitu) mereka yang yakin, bahwa mereka akan menemui Tuhannya, dan bahwa mereka akan kembali kepada- Nya.”

8-SIAPA YANG MENOLONG DAN MELINDUNGIKU? 

Surah Ali-Imran: 173“Cukuplah Allah (menjadi penolong) bagi kami dan Dia sebaik-baik pelindung.”

9-KEPADA SIAPA AKU BERHARAP? 

Surah At-Taubah ayat 129“Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal,dan Dia adalah Tuhan yang memiliki ‘Arsy (singgasana) yang agung.”

pst:// copy paste dr Prof Dr. Muhaya.

Sunday, September 15, 2013

Lindungi Dia

Ya Allah aku letakkan dia di bawah lindunganmu..
kerana aku tak mampu menggapainya..
mungkin ego atau malu menjadi penghalang untuk aku mengakui rasa rindu
biarlah dia bahagia walau di mana dia berada
biarlah Engkau mudahkan apa sahaja yang dilakukannya
asal saja berlandaskan syariatMu

Ya Allah aku serahkan perasaan ini kepadaMu
Aku tak mampu mengendalikannya seorang diri
tapi dengan kekuatan dariMu
aku menjadi tenang
kerana aku percaya ketentuanMu

Ya Allah pelihara dia.
kerana dia pernah meletakkan namaku dalam doanya
melihat wajahku dalam mimpinya
dan begitu juga aku
mengiri perjuangannya di sana dalam doa ini

aamin..
 

Tuesday, August 27, 2013

Hari Raya 2013

assalamu'alaikum!

harapnya masih belum terlewat untuk fieqa ucap selamat hari raya aidil fitri maaf zahir dan batin kepada  seluruh umat muslimin yang sama-sama meraikan kemenangan kita ni..
okayh......
seperti biasa setiap kali raya memang fieqa akan buat biskut2 raya
walaupun xda la sedap mana pon tapi puas hati taw...sebab buat sendiri
daripada beli kat kedai orang yang buat...
selagi mampu buat, kita buatla..
tapi boleh jugak beli untuk tambah2 juadah kan..

so...
biskut pertama namanya Tart Teduhan Kasih..
saja ngade2 tambah nama..hehe

every year memang fieqa akan buat biskut ni..kenapa?
sebab akak yang 1st kata die suka tart yg adik die buat...cewaah...haha

ok tengok la gambar..

kenapa nama dia tart teduhan kasih?haaa sebab nak buat die penuh dengan kasih sayang lah..
perlukan ketabahan n kesabaran nak keluarkan doh dari citak die... nak letak jem nenas die lagi..so memang leceh la buat tart teduhan kasih ni...

disebabkan tart teduhan kasih ni susah sket nak buat, so tahun ni fieqa buat lain sikit la untuk versi kedua
tart teratai..ha yang ni senang sket..xperlu guna citak tart..just guna citak biasa n masukkan ke dalam cawan kertas yang comel....

fieqa buat 3 kali tar ni.yang lastest untuk bawak balik maktab. sebab die nak jalan jauh, fieqa kurangkan tepung kastard supaya x berapa rapuh n keraskan sikit jem nenas supaya x melekat sikit...

seterusnya yang bawah ni nama dia biskut loceng, tapi mak tukar nama jadi ekor kucing..haha
sebenarnya biskut ni ala-ala tart tapi diperbuat daripada cornflakes, inti dalamnya ialah kurma n tekstur luar yang keemasan tu adalah cornflakes yang dikisar...
tak perlu masuk cup sebenarnya tapi memandangkan nak biar die x comot n senang nak susun dalam balang, so fieqa letak la dalam cup. maka jadilah die macam jongkong emas pulak...

ok ni pulak nama dia biskut sarang semut SSID...
sebab macam ceria plak warna dia kan so letak nama ceria-ceria sket lah..

last skali biskut bintang kehidupan..hehe
macam tart tadi ada 2 versi kan? so ni pulak versi kedua biskut loceng@ekor kucing tu tadi...
dah tak larat nak bentukkan macam silinder so fieqa pon blend kurma n campur skali dalam doh.
citak guna bentuk bintang n letak cokelat cip kat atas..dapat la satu balang lagi biskut cornflakes kurma..


sorry x taw kenapa gambar ni macam ni....xleyh rotate..layan jelah..
ok tu je la nak share.....kalau ada lah orang yang baca nak mintak resepi boleh la komen kat bawah ni..kalau ada yang baca la..haha

ok la tu je..last skali..
selamat hari raya aidilfitri maaf zahir dan batin ya.. :)
xoxo
fieqa
^_^























Monday, July 15, 2013

sekali lagi

alhamdulillah..Allah sedang menegur hambaNya yang semakin jauh...sekali lagi

alhamdulillah..Allah memberi peringatan kepada hambaNya yang kian leka...sekali lagi

sungguh halus teguran Allah ini...sekali agi

memang awalnya rasa marah..tapi bila difikirkan semula...direnung sejenak..

sehari...dua hari....

hari ini aku dapat jawapan

ini sebenarnya peluang yang Dia beri..untuk kembali...

matlamat asal..mempersiapkan diri...

Allah kan ada.... :)



Wednesday, July 10, 2013

Ramadhan..

assalamu'alaikum...
masuk tahun ni dah tahun ke-10 sy puasa di tempat yg bernama asrama...

10 tahun lepas masa sekolah menengah
perkara paling best setiap tahun ialah:

1) sahur berjamaah...
2) time rajin lepas sahur terus direct ke surau tunggu subuh..time x rajen patah balik sambung tido...tettt...hehe sampai dah nak subuh baru pg surau semula...so time rajen tu dapat buat lebih sket la...tahajud, solat hajat...yassin b4 subuh....(rindunya masa2 ni)
3) time nak g bazar ramadhan..masa ni mana bleyh kuar suka2 ati...so time nilah untungnya sape baik dengan warden or cikgu kat asrama....diorang akan ajak pg bazar ramadan! yeayhhh!! haha....
4) iftaar jama'ei (berjamaah) jugak.. dalam pukul 5 setiap homeroom mesti hantar wakil untuk ambil lauk mengikut kuantiti ahli homeroom masing-masing...lepas tu susun. memang best la macam2 gaya susunan ada...berbuka dengan ahli homeroom..kadang2 cikgu homeroom masing2 turun..berbuka sama-sama...lepas berbuka satu muzik yang paling digemari student masa tu ialah bunyi baling biji kurma ke dalam tray makan..haha...oh kenangan...
5) teraweh...yes kat sekolah la saya belajar solat teraweh..masa sekolah rendah x pernah pon ikut.....ruginya.. :( teraweh 8 rakaat 3 witir....kadang2 ponteng witir..alasan penat...tp lastnya duk sembang dengan member...alahai masih budak2 bha..hehe

5 tahun bersama mereka....sekarang masing2 dah ad hidup sendiri....selamat berpuasa rakan2...
homeroom resak saga meranti kemunting berlian merbau dan lain2....

sekarang puasa tahun kelima di Sabah....
suasananya berbeza..tapi tetap x berubah...cuma sahur makin besar makin kurang meriahnya..
dulu awal-awal masuk semua rajin bangun sahur...makan sama-sama...
sejak 2 tahun ni puasa time praktikum..so masing-masing sayangkan tido..bersahur ala kadar kemudian sambung tidur..hehe...setengah jam pon sangat berharga...pukul 4 bangun sahur..pukul 5 nak bangun semula..pukul 6 dah pg skolah....nila cikgu.....xpe pengorbanan demi agama katanye..aamin.. 
iftaar masih berjamaah... ke bazar ramadan bersama-sama walaupun x sama dengan di semenanjung tapi juadahnya tetap pelbagai...alhamdulillah...banyak pilihan....kadang-kadang berbuka di surau (sekarang masjid)...FOC...n sangat banyak makanan..hehe...kadang-kadang makan d gerai..tapi agak kelam kabut la sebab nak kejar magrib.....makan2 terus shooooot pg masjid..so maknanya nak pg buka puasa tu dah ready la segala-galanya...
kalau berbuka di bilik kami akan pasang radio SABAH FM. iklan terakhir adalah lagu "kain mewah..gedung pilihan anda..." hehe kemudian akan kedengaran azan berkumandang....maka terkorbanlah semua hidangan...makan 10 minit berbincang hal negara 20 minit..sedar2 dah pukul 7 baru kelam kabut ambil wuduk solat magrib..hehe astagfirullah....50 minit sebelum isyak bha...hehe..

ok lah setakat ni je kenangan tentang ramadan..kenangan2 ini akan segar dalam ingatan...
insyaAllah...
.assalamualaikum...
last skali Selamat Berpuasa!  :)

Thursday, June 27, 2013

Lirik Rindu Cintaku Padamu- Nirwana Band


Lirik Rindu Cintaku Padamu

Jarak yang memisahkan
Engkau dan aku
Terlukis sebuah rasa
Berbingkai rindu
Gelisah karnamu
Ingin di dekatmu
Suka dan duka bersamamu

Rindu rindu semakin rindu
Cinta cinta semakin cinta
Aku di sini, kau di sana

Rindu rindu semakin rindu
Cinta cinta semakin cinta
Rindu cintaku padamu
Berharap esok hari
Kita bersatu
Menembus dinding waktu
Menghalang rasaku
Gelisah karnamu
Ingin di dekatmu
Suka dan duka bersamamu

[*] Rindu rindu semakin rindu
Cinta cinta semakin cinta
Aku di sini, kau di sana
Rindu rindu semakin rindu
Cinta cinta semakin cinta
Rindu cintaku padamu

Repeat [*] (2x)
Rindu cintaku padamu

Monday, June 24, 2013

jerebu

muar dah isytihar darurat
semoga Allah selamatkan keluargaku..dan sahabat handai di johor...
semoga Allah selamatkan bumi Malaysia...

Bumi dah semakin tenat!!!

stop pembakaran terbuka!!!
stop tebang pokok!!!
tolong!! kalau Bumi boleh jerit
die dah jerit dah...
KESIAN BUMI....

jom ambil langkah berjaga2 time jerebu ni

1) kurangkan aktiviti luar (xpayah time ni la nak konvoi segala pg air terjun lah...picic lah... :p)
2) gunakan topeng muka
3) banyakkan minum air (air masak/air mineral (plain water) bukan nescafe  :p)
4) banyakkan berdoa semoga hujan turun..dan .Allah hentikan ujian jerebu ini

dan lain2...
superman semput xtahan jerebu..haha
ok la...good night!!

xoxo..
fieqa

Sunday, June 23, 2013

Nisfu Sya'aban menyapa Ramadan..

15 hari menjelang bulan rahmat

yang penuh barakah

diiringi rezeki dan keampunan yang luas

ditempuhi dengan sahur dirai dengan iftar

malamnya tersimpan hadiah

terawih 8-20 rakaat 2 salam mari laksanakan

lailatul-qadar ayuh bersama dikejar

perjuangan 30 hari ini
 
insyaAllah kemenangannya Eidul Fitri


ahlan wasahlan...Ramadan..

Ramadan al-mubarak


Monday, May 20, 2013

Today

assalamu'alaikum!.
hari ni 10 rejab 1434 Hijrah
masuk tahun ke 24 sy hidup....

semoga Allah memberkati segala perjalanan yg telah sy lalui
dan semoga Dia rahmati kehidupan sya yg seterusnya...
aamin..

Friday, May 17, 2013

FACEBOOK (FB)

Penangan FB orang bercinta
dari FB org bercinta gaduh2 manja
buka FB orang bercinta kawen-kawen
dalam FB orang kawen tadi dapat anak..

haa mula la mengarut dah ni

macam-macam ada kat FB
kalau dulu x suke bleh unfriend maksudnye xnak kawan dah! u better go shuh shuh shuh..
lagi benci block ... haaa hambek ko!! sambil nyanyi"  ...tolong teruskan hidup jangan sebut namaku"
skarg ada butang len2 lagi...
boleh hide orang kalau xnak post die menyemak kat wall kite..
haa yg ni sy baru tau..
butang restricted....
dulu ingatkan bila klik restricted tu maksudnya post kita x menyemak kat home orang
rupa-rupanya test restricted diri sendiri orang yg kita restricted tu xkan nmpak langsung post2 kite even bukak profile..haha
maksudnya ala-ala unfriend tp lembut skit la caranya....
so dah faham dah...terus unrestricted balik...

ad 1 part paling kelakar bila kita x kenal orang tu...
orang tu pon x kenal kite..
tibe2 orang tu block kite...
haa pelikss kan....
eh macam mana taw kene block plak kalau x kenal??
jeng3....
haip please! xda masa nak stalk..cuma terfikir
bila ada post2 my friend tag kawan2 dia mesti ad 1 nama yg hitam x biru...
bukan 1 banyak..hehe
buat2 xtaw sudah sebab xda kaitan......

lagi cerita pasal FB
kalau gaduh kat FB semua org taw..
kalau tgah bahagia kat FB 1 dunia tahu..
kalau tengah rindu org kat FB pon boleh diketahui...
haishhh FB-FB...

apa lg ya..
ermm baru2 ni FB buat app yg announce status married, engaged segala kat tepi
ah annoying plak....lagi2 kalau engaged riuh sedunia...camna nak tukar setting tu pon xtaw..
jangan nt sy annoying ngan org punya tba2 sy plak kuar camtu gak kat home org.haha

haa sape nk cari musuh kat FB pon boleh
nak cari kekasih kat FB pon boleh
nak cari suami "oh bakal imamku" online pon ada
nak cari isteri "penyejuk jannatul raudhah" pon ada
nak cari pelanggan jual barang pon ada..

haa baru2 ni
ada plak group2 bisness on9 asek add sy dalam FB
adoiii macam2 ye skarg..
tp dengar2 kata postage skarang dah naik harga....
kesian peniaga on9..(haha padan muka nila akibat undian anda semua) upsssss....

ok la..mengarut sangat2 dah ni...

ok kene off dah nak study..cewah..
ok
assalamu'alaikum!
xoxo



Tuesday, May 14, 2013

Terima Kasih

pernah dengar lagu terima kasih by iamNeeta?
sorry ni bukan lagu tu...
tapi lagu tu insyaAllah akan ditujukan khas untuk yang selayaknya
satu hari nanti.. :)

ni terima kasih saje2 nak ucap untuk sapa2 je yang membaca post ni..
bleyh camtu?
xnak?
xnak sudah..

err..

nak plak??
ha hambekla.....

terima kasih sebab jadi kawan yang baik... :)

superman!!!!! haaa kalau org sabah mesti tau kompleks karamunsing kan? ada lif kat sini ni yg bleyh nmpak luar. so kalau nak rasa terbang macam superman ni bleyh try dalam lif..haha...tapi pastikan xda org awam kayh! buat tangan macam atas ni...pastu sebut *SUPERMAN!!!!* sambil lif tu bergerak ke atas....kat tmpat len ad gak kan lif transparent so bleyh try je kat mana2...haha....

oh ya motif gmbar ni sebab teringat kat murid2 tahun 1 diorg suka sebut *SUPERMAN!!!!!* dalam kelas masa saya ajar diorang fonem /m/ for man..LOL...

ok tu je entry mengarut skarg ni bosan sebenarnya..
ok babai..
assalamu'alaikum!
xoxo
fieqa




Saturday, May 4, 2013

PRU13 GE13

assalam..update ringkas sebelum sy berangkat ke satu program. taknak terlepas dari menyampaikan walau sedikit pandangan sebelum PRU13 esok sebab akan berpisah dengan lappy kesayangan ni sampai 10pg esok.

Pilihanraya Umum 13 menyaksikan kebangkitan rakyat yang sangat mengejutkan
masing-masing dah mula berani menggunakan hak bersuara..sana sini risalah diedar. persoalannya kenapa rakyat bangkit? sy bukan penganalisis politik..so sy xnak ulas panjang-panjang. GOOGLE dan buat pembacaan sebanyak mungkin. oh ya tolong jangan berat sebelah hanya dengan utusan,berita harian dan metro semata-mata. google juga harakahdaily, sinarharian dan malaysiakini. masuk laman web UMNO masuk juga laman web Pas dan PKR, masuk laman web MCA masuk juga laman web DAP. benarkah DAP tolak ISLAM? dan apa pulak kelebihan MCA berbanding DAP?  (SEKALI LAGI JANGAN BERAT SEBELAH DALAM MENGGUNAKAN MEDIA) kaji kaji dan kaji. sekadar memberikan pandangan.

kalau anda ISLAM berfikir dari sudut hak anda sebagai muslim. fikir juga hak anda sebagai rakyat Malaysia. fikir juga hak anda sebagai ibu bapa / bakal ibu dan bapa anak-anak yang akan lahir nanti.
"oh undi aku ni mcam sebutir pasir je, x effect apa pun kalau aku salah pangkah" NO! anda salah. kalau semua orang berfikir seperti sebutir pasir, maksudnya anda menjual negara, kepimpinan yang akan menerajui negara, agama dan bangsa selepas ini.

jom buat checklist:

1)ADILkah sekiranya anda menyokong satu pihak hanya dengan menonton tv, membaca akhbar, mengikuti pages yang diterajui dikuasai dimanipulasi dimonopoli satu pihak sahaja?

2)ADILkah sekiranya anda menghentam satu pihak lain hanya kerana pihak itu dimomokkan sebagai sebuah parti yang penuh dengan negatif hanya kerana anda menggunakan SATU SALURAN MEDIA sahaja?

3) ADILkah terus memilih hanya dengan pemberian-pemberian yang kononya mengutamakan kebajikan anda sedangkan sebaliknya penuh dangan muslihat?

OK ni persoalan yang diajukan oleh budak umur 20-an sahaja..boleh anda abaikan...tapi ini persoalan dari sudut ISLAM:

kalau anda memilih A sebagai pemimpin, adakah anda juga akan memilih si A untuk membacakan talkin untuk anda nanti? adakah anda juga akan mengikut si A di padang masyhar nanti?

sumber dari FB Rusydi Art:
Kalau kita tadabbur al-Quran, kita akan sampai ke Surah Ibrahim ayat 21, Surah al-Ahzab 66-68, Surah al-Isra' 71 dan Surah al-Anbiya' 73.

Ayat-ayat dari surah-surah ini menjelaskan natijah yang kita sebagai rakyat akan dapat apabila memilih pemimpin. Dengan kata lainnya, kita akan dibangkitkan bersama-sama pemimpin yang kita pilih. Allah nyatakan juga jika salah pilih pemimpin, rakyat akan ikut pemimpin masuk neraka jika pemimpin itu ahli neraka dan sebaliknya.

Senang ceritanya,

Jika sekarang kamu pilih Najib, kamu akan dibangkitkan bersama-sama Najib serta amalannya.
Jika pilih Muhyiddin, pun sama.
Jika pilih Anwar, pun sama.
Jika pilih TGNA, pun sama.
Jika pilih TGHH, pun sama.
Jika pilih pemimpin BERJASA, pun sama.

Tangan kamu yang pilih.

Sekarang, dah boleh fikir kelak nak bangkit di akhirat dengan siapa.

Pilihlah dengan iman. Fikir dengan mata hati. Tolak nafsu dan kepentingan diri jauh-jauh.

Jangan sesekali kata, pilih pemimpin ni tidak ada kaitan dengan Syurga dan Neraka ya.

Sangat ada kaitan.

pesanan saya di sini. sempat lagi untuk fikirkan betul-betul sekarang ni. KITA TAK BERCAKAP UNTUK CARI TITIK KELEMAHAN MANA-MANA PIHAK, TAPI KITA BERCAKAP MENGENAI KEKUATAN SEMUA PIHAK..JANGAN MENGHUKUM DENGAN SATU SALURAN SAHAJA. BACA, KAJI DAN TERUS MENELITI, 

SEMOGA ALLAH MEMBERIKAN KEMENANGAN KEPADA PIHAK YANG BENAR...
PIHAK YANG BERJUANG UNTUK RAKYAT BUKAN UNTUK KEKAYAAN SENDIRI, BUKAN UNTUK KEPENTINGAN PERIBADI.

banyak lagi nak cakap sebenarnya tapi x sempat dah ni. kereta nak bawa pg tmpat program dah nak sampai. so fikir-fikirkan....UNDI ANDA PENENTU MASA DEPAN NEGARA..

pst: masuk page HILAL ASYRAF LANGIT ILAHI ADA BEBERAPA SOALAN CEPUMAS YANG MENARIK. CEPAT BACA SEBELUM ANDA KELUAR MENGUNDI ESOK. SELAMAT MENGUNDI!



Thursday, April 25, 2013

Monday, April 22, 2013

happy birthday to my dear.....


pss: scroll p bawah skali untuk tutup audio blog ni k...klik je kat widget bawah tu nt die stop la..

Wednesday, April 17, 2013

penakut

...dan aku memang penakut
               mengakui cinta kepadamu......
                          


Saturday, April 6, 2013

Jom Audit

Assalamu'alaikum! 

 sedang hati gelisah....Allah hantar ini
 lalu terfikir sudahkah aku berdoa?
 ya aku sedang berbicara dengan Allah... dan Dia maha mendengar..kalaupun tiada penyelesaian yang diperolehi sekarang Allah campakkan ketenangan dalam hati ini.....setidak-tidaknya kita tahu Dia bersama kita..sabar..mungkin Dia telah merancang sesuatu yang terbaik...biarlah apa manusia kata..tak luak pun di sisi Allah...
 ya..minta dan terus meminta....memang aku temui Dia tatkala aku tersungkur 
apabila aku terlalu asyik dalam indahnya dunia...
Dan dengan mengingati Allah hati akan tenang...sungguh hinanya aku sujud mencari Pencipta hanya bila masaalah datang bertimpa-timpa...tetapi luasnya kasih sayang Allah apabila Dia tak pernah melupakan aku....tetap mendengar dan membantu....kita...Dia tak pernah lupakan kita....tak pernah.....

*tidak ada insan suci yang tidak mempunyai masa silam dan tidak ada insan berdosa yang tidak mempunyai masa depan*

aku sedang menjalani kehidupan yang aman...mungkin kisah lalu masih lagi mengganggu mimpi...namun satu yang kupegang..kalau aku berdendam sampai bila hati ini akan tenang?
silaturrahim ini akan kujaga...seperti mana Allah menjaga setiap hambaNya walaupun sering dilupakan......
senyum dan katakan semuanya akan baik-baik saja :)
( ^_^ )

Monday, April 1, 2013

Bencana..

ya boleh aku katakan

cinta manusia membawa bencana

yang bila sakitnya membawa dendam

angkaranya menjadi sengketa

sungguh aku menyesali sebuah perkenalan

walaupun banyak pengajaran

dari jauh terpesong aku bertemu Dia

tapi tetap

cinta manusia itu bencana buatku...


untuk kamu yang Allah hantar..
belum lagi kutemu jawapan
belum lagi berjaya kupujuk hati ini
untuk membuang perasaan benci
pada cinta palsu seorang ajnabi..
peluang untukmu andai benar tulusnya hati..
singgahlah membawa aku ke jalan diredhai....
tuntun langkahku genggam tanganku
atas satu akad..
janji si wali...

bantu aku buang semua kepahitan..
sehingga satu hari aku katakan

CINTA ITU SATU KEMANISAN...
 

Saturday, March 30, 2013

kisah hati

assalam..coretan ringkas tepat jam 0127 pagi...

hati terasa tidak enak..mungkin terlalu banyak kekosongannya..
mungkin juga terlalu kurang isinya..
jauh dan semakin jauh...semakin jauh agaknya aku dari Dia..

sejak dua menjak ini hati ini terlalu peka dengan persekitaran
mudah untuk terluka
senang sungguh untuk terguris..pantang ada silap orang sekeliling terus hati mahu menangis
bila ada yang tidak hirau terus sahaja hati ini ingin pergi jauh
merajuk..tersentuh lalu saraf menghantar isyarat pada otak supaya kalenjar air mata bertindak
sungguh aku rasa tidak gemar dengan perasaan ini
kondisi yang sangat aku benci
kalau aku punya kuasa untuk lari
jauh dari sekalian manusia...
supaya hati ini terjaga....supaya aku tidak menahan amarah..
supaya aku sentiasa mengasihi mereka
supaya segala-galanya kembali normal..
aku mahu kembali ceria....
seperti adanya hariku ditemani cinta
cinta Pencipta...cinta mak abah dan keluarga...cinta saudara seagama...cinta alam semesta...

wahai hati
apa mahumu sebenarnya?
kenapa begitu mudah kalah dengan duka?
tenang...
ya
mungkin kerana aku jauh...

ya Allah..jangan jadikan kesibukan dunia penyebab aku berpaling....
ya Allah..aku tahu ini amaranMu supaya aku terjaga....
ya Allah....ampunkan aku atas segala kelekaanku..
aku mohon
kembalikan hatiku yang sentiasa girang....
hati yang sentiasa menyayangi walau tidak disayang....
aamin...ya Rabbal 'alamin....



Sunday, March 17, 2013

BILA AKU MENYATAKANNYA

dengarkan hati katakan iya
lalu aku sempurnakan kata
mengusik irama degupnya
rentak mengalun getar kurasa

semuanya indah
bila aku lena
tapi jagaku memusnahkan segala
hilang sepi dicari
tak mungkin aku temukan
kerana mimpiku lesap dibawa terbang roh
semasa ia bersiar-siar
meninggalkan tubuhku seketika

mungkin petunjuk
apakah petanda?
sedang buruknya jelas
di sebalik indahnya ia diciptakan
bodohnya kelihatan
tidak mampu bersembunyi di sebalik pengiktirafan

sekali lagi hati terdiam
kaku
tak mampu merasa
minda
tak mampu mentafsir
aku
buntu........



Friday, March 8, 2013

purple


because i love purple so much.....

( ^_^ )

Sunday, February 17, 2013

Menyesal atas takdir atau kesilapan sendiri?

assalamu'alaikum...
cinta..rumit rumit dan sangat rumit
banyak tafsiran cinta yang indah
ada juga yang mengaitkan cinta dengan duka

sy baru lepas habis tengok satu drama ni. Mimi Mencari Cinta copy dari kawan.
kisahnya berunsur jenaka
tapi tentang kisah cinta yang rumit

4 orang sahabat yang saling jatuh cinta antara satu sama lain
seorang wanita yang dicintai oleh 2 orang adik beradik Haikal dan Haziq dan dalam masa yang sama dilamar oleh pemilik kedai runcit

Mimi jatuh hati dengan Haikal dan dalam masa yang sama Haikal juga jatuh hati dengan mimi lalu Haziq melepaskan Mimi untuk abangnya..
sempat diorang bercinta tapi disebabkan salah faham, Mimi meninggalkan Haikal dan membuat keputusan untuk berkahwin dengan Nordin. Selepas 6 bulan usia perkahwinan mereka dan Mimi sedang sarat mengandung, barulah dia sedar yang sampai sekarang pun sebenarnya dia masih cintakan Haikal. Bingung..
Mimi menyesal sebab selepas sekian lama baru dia sedar yang dia membuat keputusan yang salah.

Hurm..rupanya Mimi tertido sebelum majlis akad nikah dengan Nordin. Lepas ceritakan kisah mimpinya pada Nordin, Nordin pun suruh Mimi kejar impiannya. Dan semestinya impian Mimi adalah untuk bersama Haikal.

2 hati bertemu bersatu kembali. Mimi beruntung sebab sempat membuat keputusan yang paling besar impaknya dalam hidupnya.Mimi dan Haikal berkahwin dan hidup bahagia...

ada ke kisah benar begini dalam alam realiti? Dan kalau ada, apa kesimpulan pada permulaan entry ini td? cinta adakah ianya keindahan atau duka semata-mata? Yang pasti Jodoh pertemuan telah ALLAH tulis. cepat atau lambat hanya Dia yang tahu.

Pesanan buat diri dan sahabat2 lain Perkahwinan bukan medan mencuba fasa dalam kehidupan. Buat keputusan yang betul. Seeloknya istikharah, musyawarah dan menimbang baik dan buruk pada masa hadapan...

sekian. selamat malam
xoxo

Saturday, February 2, 2013

Guru di sekolah itu :)

Sekolah saya



sejuk perut ibu mengandung. semoga kamu menjadi anak yg soleh :)

johan pertandingan nasyid

Saturday, January 26, 2013

Antara ukhuwah dan khalifah

assalamu'alaikum..
sekadar coretan ringkas.

dilema yang pastinya bukan saya tetapi sahabat2 usrah pasti turut merasakan
pilihan antara memenuhi jemputan meraikan saudara dengan program ukhrawi
kedua-duanya wujud nilai silaturrahim
kedua-duanya sama penting
jatuh pada tarikh yang sama
bezanya tempat, tempoh dan pengisian


jemputan pertama belum ada akad lisan tetapi sudah disampaikan dari khabar-khabar teman
jemputan kedua sayang untuk dilepaskan tapi berat untuk dipenuhi

dilema antara sahabat dan tanggung jawab sebagai khalifah
dan yang pasti setakat ini pilihan kami menjaga silaturrahim
memenuhi undangan, membantu persiapan
sayangkan sahabat, cintakan saudara
bukankah itu juga satu perjuangan?
insyaAllah ada peluang 
pasti ada lagi program menyusul
tinggal lagi kelapangan, dan kekuatan hati untuk menyertai

Ya Allah teguhkan hati ini untuk terus menghirup kebaikanMu dalam usaha memahami ilmuMu..

mohon doa kalian...aamiinn..

#manusia ibarat logam, baik ketika jahiliyah baik juga ketika islam sekiranya dia faham. InsyaAllah akan ada perkongsian karya Hassan al-Banna yang disampaikan oleh Kak Lin mengenai hadis ini sebagai rujukan nota saya dan perkongsian buat sesiapa yang tersinggah ke blog ini..(sedang mencari kelapangan untuk menulis)

sekian.
assalamu'alaikum



Thursday, January 17, 2013

sakitnya hati!


 assalamu'alaikum

sakitnya hati sy!!

sakit sangat-sangat

nasib baik la enta lelaki ajnabi

kalau tak dah lama agaknya  makan buku lima ni

huh

cukup-cukupla mengacau orang

buat muka comel konon

heyyy x comel lah!!!!!

geramnya!!!!!

psst: emosi tak terkawal. maaf

Friday, January 11, 2013

Kalaulah...

kalaulah saya rajin membaca buku sama macam saya rajin buka muka buku....

kalaulah saya rajin kemaskini nota sama macam update tweeter

kalaulah saya rajin menulis sama macam tulis entry baru...

kalaulah saya rajin fikir inovasi sama macam fikir menu makan tengah hari

kalaulah saya rajin mengingat sama macam hafal lagu

TENTU SAYA TIDAK TERTEKAN SEPERTI SEKARANG MEMIKIRKAN KAJIAN TINDAKAN!!!
..uwaaa (hentak2 kaki macam baby sakit perut)



Moral of the story: Buang yang keruh ambil yang jernih!

Dengan ini saya mengisytiharkan bahawa saya merupakan pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda Perguruan Matematik Pendidikan Rendah. oleh itu kebarangkalian untuk encik blog menjadi tempat luahan perasaan selama setahun ini adalah menghampiri 1 (maksudnya kebarangkalian tinggi la) huhu..selain itu juga saya akan menghadapi praktikum (latihan mengajar) selama 3 bulan untuk Fasa 3 di Sekolah Kebangsaan Pangkalan TLDM yang purata muridnya ialah 40 orang sekelas. oleh itu kebarangkalian untuk blog ini berhabuk selama 3 bulan juga adalah menghampiri 0.8 (sebab mesti gatal tangan nak ngarut2 punya).

Sekian, Assalamu'alaikum!
XOXO
fieqa

Sunday, January 6, 2013

DOME

salam Ahad

yesterday i was enjoying my day with the hot mama, kak fiza n her baby, zuyyin aqilah. we planned to eat before shopping because ustz once said "perut yg kenyang mengurangkan nafsu shopping wanita". she suggested to eat at DOME. me like "what??seriously??i never thought of enter that kind of restaurant! LOL" see, nampak macam teruja ka? but actually i felt so awkward since every time she spend me. waa i'll pay her someday. okay back to the story. DOME. I ask her "why dome?" she said like "haha i saw my friends keep uploading pictures eating at dome!" see.. the bad influence of social networking! haha 

Bismillah..we proudly entered DOME. again..macam teruja kan?haha..  the waitress there were smile at us and of course baby zuyyin. They said "comelnya baby..." so kak fiza with happily face replied "thank you2!!" and suddenly they stop laughing " haa?baby kakak ka?" "yaa kenapa ko ingat baby dia??nda bha baby kakak.." waaa!! my face on that time only God knows.. deep inside i wish that will be the pray..someday i will be a good mother. (means ada wajah keibuan bha kan??)haha 

okay the menu. WOW! i don't know what to chose since every time people want to buy me food i'll choose the mosttttttt cheap one. but inside the menu.......nothing below rm20...what to do???so i took something like chicken but i forgot the name already with the chai tea while kak fiza ordered grilled steak with ice chocolate. we shared the fish plate. 

"enjoy ur meal miss" the waitress said politely. ok Bismillah... the fish plate was just nice. Not really heavy since we will have our main dish after this. the chicken have 2 pieces per plate and the taste was not so bad. well cooked, taste like cook with lemon, but still i can't take it. so i separate another piece so that i can take away and give to the guard (this is not sisa sebab dah simpan awal2). I only ate the small piece with the rice. ok. the chai tea is quite good. tea with kayu putih i guess. 

and here's the bill. "gulp" okay the bill is still affordable la but we don't think we will eat here anymore since "x ngam dengan selera kami!" haha. once in a life time okay..  with the laugh we said after this when people ask "pernah makan di DOME?" we can proudly said "YES!" haha

ok since then my story. Baby zuyyin is really cute. Miss her already. once again sorry for my language yg habis broken!

Saturday, January 5, 2013

Kenapa Follow Blog tu?

kenapa saya follow?

  1. Info Menarik
  2. Diari hidup penulis best
  3. Penulis steady.. baca blog dia macam xda tekanan. bukan macam blog ni yg kureng best tulisannya. haha
  4. Tazkirah, ilmu ukhrawi yang dibincangkan
  5. Lagu kat blog dia best
  6. Blog tu letak online radio so bleh g blog die je nak dgar radio
  7. Blog tu banyak resepi. Walaupun x bape nak pandai masak tapi syok bleh try mana yang mampu.
  8. Blog tu banyak gambar menarik. sama ada penulis dia photographer or just minat fotografi.
  9. Blog pengantin. sama la macam no.8 tu cuma bezanya blog ni banyak gambar pengantin. feeling2 princess sehari gitu..
  10. Blog kawan2 tolong tambah earning. walaupun diri sendiri x reti nak letak nufnang.
  11. Blog kawan gak tapi memang nak kene follow baca slalu.
  12. Blog fesyen. biasanya blogshop la sebab banyak promosi yang mesti kene update. LIKE3!! sekali dah terlibat dgan shopping online ni memang akan ketagih sebab kafein dia sangat tinggi.
  13. Blog hiburan yg banyak gosip artis..(jangan tiru aktiviti lagha ni). hehe tp yg x keterlaluan. 
  14. Blog pendidikan. Biasanya yang banyak bagi info pasal kursus perguruan. paling penting matematik.
  15.  
  16.  
  17.  
  18.  
  19.  
  20.  
ok  stakat ni tula dulu. sebab yang ditulis x mengikut susunan. nanti yg ruang kosong tu kalau ada idea or korang nak tambah, silakan...

sekian. wasalam.

**pesanan penaja: Sama2 kita boikot barang2 yang bersubahat dengan zionis. Jangan pentingkan diri sendiri. Ingat setiap apa yang kita beli tu sebenarnya darah saudara kita di Palestin. Memang susah. tapi sama-sama kita berusaha. tinggalkan sedikit demi sedikit. InsyaAllah lama-lama kita x perlukan barangan yahudi. Allahu Akbar!!!

Friday, January 4, 2013

Hello 2013

Assalamu'alaikum! holla holli hello!!!


2013

maksudnya dah habis 2012

maksudnya umur dah masuk 23

maksudnya dah FINAL YEAR!!!!

maksudnya dah kene buat Action Research

maksudnya 2 minggu lagi praktikum 3 bulan

maksudnya tahun depan graduate

maksudnya dah kene fikir masa depan

maksudnya dah tak berapa muda

maksudnya dah kene pandai drive

maksudnya dah tak boleh nakal2

maksudnya dah kene matang

maksudnya dah kene kurus (motif?)

maksudnya 

maksudnya 

maksudnya

erm apa2 maksud pon boleh!
Tea Love for 2013
 aha yang ni xda kena mengena..masih dalam kajian lagi kaitan love dalam teh ni

oh oh oh inilah yang dikatakan mata bersinar-sinar tapi kepala pusing2 bintang n bulan. roket n kapal selam pun terbang sama. apakah?????????? 

btw selamat tahun baru kepada fieqa n friends. semoga tahun ini menjadi lebih baik dr tahun2 sebelumnya. sama-sama kita melangkah dalam dunia fana' ini dengan penuh keredhaan Allah S.W.T okay..aaminn..

Oh ya jangan lupa kirimkan doa buat seluruh saudara mara kita di PALESTIN, SYRIA dan di seluruh dunia agar sentiasa beroleh ketenangan dan ketabahan dalam menghadapi ujian. Semoga kemenangan berpihak kepada umat islam seluruhnya! Aamin..

ALLAHU AKBAR!!!

SEKIAN,wasalam
xoxo
fieqa :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...