Wednesday, September 21, 2011

kopi itu pahit

lama rasanya tak mencoretkan sesuatu..
hampir sebulan jiwa ini kudidik supaya tenang
hati ini kuisi dengan hilai tawa bersama ramai orang
mutiara jernih ini sering kutahan daripada tumpah
kerana itu hanya akan menandakan aku tak reda dengan takdirNya
titisan yang cuba jatuh lantas kuseka dengan jenaka teman2

hari ini
ya hari ini
aku sedar sesuatu...bahawa aku belum mampu
dan aku tahu..aku bukan kuat seperti yang aku canangkan...
ya Allah..kenapa debarku semakin kencang?
ya Allah..perasaan apa yang Kau hadirkan?

kopi itu pahit
tapi nikmatnya terasa bila diadun dengan gula
selepas ditelan berhari-hari atau berbulan-bulan mungkin bertahun-tahun
yang ada dalam ingatan
bukan kopi yang pahit
tapi manisnya secangkir kopi yang dihirup itu...

mainan perasaan
apakah kopi itu kenangan semalam?
atau aku perlu didik lagi minda ini
untuk terus menghukum kopi yang pahit dan melupakan gula?

ya Allah..lajunya degupan ini..
aku masih tak temu jawapan...


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...