Saturday, December 25, 2010

REZEKI=ikhlas+jujur dalam perniagaan..

salam. hye readers.
oh mcam x percaya lepas cameron sy sambung jalan kat desaru pulak..haha
ok ni nak cter pasal peniaga zaman sekarg..
sume org Islam taw yg 9/10 punca rezeki tu datangnya daripada hasil perniagaan kan?
so kalau kita nak berniaga mestilah ada ciri-ciri Raulullah S.A.W. Jujur dan Ikhlas tu penting. bukan men hentam je jual pape yg boleh mendatangkan keuntungan.
hmn..mcam x puas atie je erk bunyinyer??
xdala..ni pengalaman saya dengan peniaga.
1) kalau kedai2 biasanya baru masuk penjual dah tunjuk muka masam. then tanye sikit jawab nak x nak or suara tinggi..(biasanya kedai mcam ni sy memang terus tinggalkan jer...xpandang dah barang die even best pon)...xboleh la mcam ni kan nak berniaga...sebab kita nak cari rezeki yg halal dan diberkati..pelanggan yg datang kene layan sehabis baik..sebab itu sumber keuntungan kita..kalau hati pelanggan kita x jaga..sampai bila-bila la x maju kan???
2) kedai makan. kebanyakan peniaga sekarang ni kadang2 ade duet beli payung besar then susun meja n kerusi..pastu jual makanan ape2 je..rase??jangan cakap la..bukan x bersyukur la..tapi dah la cas mahal2..kalau sup tu rasanya mcam air panas campur perencah cukup rasa je..haha then nasi goreng die mcam letak minyak ngan garam pastu campur nasi..air??jgan cter la...memang betul2 suh jaga kesihatan..(paham2 la..) haha
kadang rasa bengang la jugak..nak dijadikan cerita..tadi sy pg la makan kat satu tempat ni...ade due gerai..yg satu ramai org..yg satu sikit org..so pegila yg tmpat ramai org,..pelayan die amek order muke sangatlah manis..(agaknye penat sgat kot smpai xbleyh nak senyum) huhu..then..order lambat sampai..dah sampai..bg salah plak tuh..then bg alasan x munasabah..nak x nak terima jelah...rasa???haha...rasanya kalau ada darah tinggi time2 tuh jgak kot pengsan..dah xleyh nak telan..orderla kat gerai sebelah....wahhh...sedap plak...tapi pelik la..sedap n murah but no customer..what happen???huhu...yg gerai ni plak..harga memang umphhh....tapi rasa..hurmmmmmm...
papepon..kepada peniaga yg terbaca n3 saya ni...tolonglah...berniaga dengan ikhlas...utamakan kualiti bukan kuantiti keuntungan..kalau rasa2 xboleyh nak penuhi permintaan pelanggan mcam makanan yg dipesan tuh xda ke...beritahu la...jangan hentam je bg kat pelanggan tuh...biler dah komplen bru bg alasan xda n xnak tukar..apa cter???

kalau nak ikutkan pengalaman sy terkena ngan peniaga memang bnyak...dengan order bukak puasa yg cuma smpai 15 minit sebelum isyak...n terpaksa bungkus sebab nak kejar magrib..huhu
dengan kene perli biler tnye harga yg lg rendah..harga yg x munasabah dgan sesuatu barang..n mcam2 lagilah..huhu..
apa pulak pengalaman anda?n apa pulak yg anda rasa?(menyibuk tul la nak taw..)haha

itu jela nak cter pasal peniaga nih..geram tol la..sy pon berniaga gak (jual sayur kat pasal malam time cuti)..taw la jgak penat..tapi bleyh la lgi senyum n x pernah tinggikan suara kat pelanggan..tapi memang resam manusia..bila kita yg kene baru kita nampak benda tuh x sepatutnya berlaku...tapi bila kita yg buat kita x sedar..so mesti saling mengingati..

k nak tido dag..sok nak p mandi manda kat pantai...gud nite readers..salam.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...