Thursday, April 15, 2010

persaudaraan~

assalamu'alaikum semua..
hari ini aku terus membaca..dan aku bertemu dengan hadis ini...

Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a
Sesungguhnya Rasulullah s.a.w bersabda: Janganlah kamu saling benci membenci, dengki mendengki dan sindir menyindir. Jadilah kamu sebagai hamba-hamba Allah yang bersaudara. Haram seseorang muslim berkelahi dengan saudaranya lebih dari tiga hari lamanya. (Bukhari & Muslim)

Diriwayatkan daripada Ummu Kalsum binti Uqbah r.a katanya:
Sesungguhnya beliau mendengar Rasulullag S.A.W bersabda: Bukanlah dikira sebagai pendusta jika seseorang mendamaikan perselisihan di antara manusi. Beliau berkata yang baik dan menyampaikan yang baik pula. (Bukhari & Muslim)



sungguh..hatiku semakin resah..
berapa ramai hati saudara2 ku yg telah ku sakiti..
berapa ramai hati teman2 yg telah aku guris?
berapa ramai insan yang pernah berkelahi denganku?

begitu juga kalian..renungkan hadis ini bersama. dah lama tidak bertegur dengan saudara seislam?
ah...itu dosa bagi kita....jelas dalam hadis ini...haram jika tdak bertegur lebih dr 3 hari...
maafkan aku wahai sekalian sahabat,...
maafkan aku wahai sekalian saudara2ku...
jika aku tersilap betulkan..
jika aku lalai ingatkan..
bawa aku ke jalan yg benar wahai sahabat..
berseorangan dalam berjuang takkan memberi hasil yang menakjubkan..
aku ingin bersaudara kerana Allah.
bimbing aku menjadi yang terbaik..
pimpin aku dari terus lalai....

salam ukhuwah...maaf hingga ke akhirnya~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...