Thursday, January 12, 2012

4 SOALAN YANG TIDAK BOLEH ELAK

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud :
"Setiap hamba pada Hari Qiamat tidak akan mengorak langkah menuju ke mana-mana selagi dia belum selesai disoal-siasat tentang empat perkara :
Pertama : Tentang umurnya di manakah dihabiskan sewaktu di dunia dahula?
Kedua : Masa remajanya, bagaimana dia menghadapi ujian di waktu itu?
Ketiga : Tentang harta, dari mana dia perolehi dan bagaimana dia membelanjakannya?
Keempat : Tentang ilmunya, apakah dia telah beramal dengan ilmu itu?"
(Hadis Riwayat Muaz bin Jabal r.a.)



1) Bagaimana engkau menghabiskan umurmu? MasyaAllah...nikmat umur sy yang dah 22 tahun dan sy sendiri x tahu sebanyak mana nikmat umur ini sayaa gunakan dengan perkara berfaedah....

2) Masa remajamu? Apa yang saya pernah lakukan ketika remaja? apakah semuanya perkara sia-sia?

3) Bagaimana dengan hartamu? Ya Allah pernahkah saya bersedekah?

4)  Bagaimana dengan ilmumu? Subhanallah..adakah saya sudah mengamalkan setiap ilmu yang saya peroleh? dan adakah saya sudah sampaikan kepada mereka ilmu itu?



**dipetik dari kuliah hadis: ustaz syahir..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...